2024-03-28T13:26:58Zhttps://www.tdx.cat/oai/requestoai:www.tdx.cat:10803/1174402017-09-22T06:35:28Zcom_10803_120col_10803_143
00925njm 22002777a 4500
dc
Escudero Viladoms, Núria
author
2013-02-01
La pregunta principal d’aquesta recerca és com es relacionen la confiança matemàtica,
l’aprenentatge matemàtic i l’efecte del feedback en un context d’aprenentatge de matemàtiques en
línia.
Aquesta recerca s’emmarca en el context de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Els estudiants
de la UOC són persones adultes amb responsabilitats laborals i familiars que necessiten la flexibilitat
de lloc i temps que els proporciona estudiar una titulació de forma no presencial. A més, els
estudiants reprenen els seus estudis després d’un temps de desvinculació del món acadèmic. Així, la
incorporació de les TIC a l’aprenentatge pot suposar una dificultat per a aquests estudiants que
provenen d’una experiència educativa tradicional de paper i llapis. Però en l’aprenentatge de
matemàtiques en línia ens trobem amb altres dificultats específiques. Per exemple, el nivell dels
coneixements matemàtics previs dels estudiants és divers, donat que els estudiants poden provenir
de diferents titulacions i sovint hi ha mancances en el domini dels conceptes bàsics de
matemàtiques.
El context concret d’aquesta recerca és l’assignatura Iniciació a les Matemàtiques en Enginyeria de la
UOC, una assignatura de matemàtiques en línia per a l’aprenentatge de continguts bàsics de
matemàtiques. L’assignatura està estructurada en dos blocs: Àlgebra i Anàlisi. Amb aquesta recerca
volem comprendre i estudiar elements i variables vinculats al procés d’aprenentatge d’una matèria
d’aquesta naturalesa en un entorn virtual, concretament: l’efecte del feedback que rep l’estudiant i
la seva confiança matemàtica.
La motivació d’estudiar l’efecte del feedback rebut per un estudiant sorgeix arran de l’anàlisi dels
resultats d’una innovació docent en una assignatura de matemàtiques en línia d’estudis
d’enginyeria. Una de les conclusions principals d’aquesta anàlisi és que la incorporació d’una eina de
feedback automàtic i immediat, tant en activitats d’avaluació com de pràctica, comporta una
disminució important de l’índex d’abandonament de l’assignatura. Observar aquesta disminució ens
va empènyer a intentar comprendre quin és, i de quins factors depèn, l’efecte del feedback amb
contingut matemàtic en l’aprenentatge d’un estudiant.
D’altra banda, basant‐nos en l’experiència personal en l’ensenyament de matemàtiques en línia,
considerem que el factor afectiu té un paper essencial en l’aprenentatge de matemàtiques.
Concretament, hem definit i estudiat la confiança matemàtica de l’estudiant. En un context
presencial s’accepta que els aspectes afectius tenen un rol central en l’aprenentatge de
matemàtiques i hi ha força investigacions de Didàctica de les Matemàtiques sobre processos
d’aprenentatge centrades en aspectes afectius. En el context de l’educació en línia, però, és un aspecte escassament abordat des d’una aproximació teòrica. Aquesta recerca vol contribuir, també,
a la comprensió i definició d’aspectes afectius en l’aprenentatge de matemàtiques en línia.
Alguns dels resultats més rellevants d’aquesta tesi són: a) l’establiment de tres perfils d’estudiant en
relació a la confiança matemàtica i l’aprenentatge matemàtic; i b) indicis de relació entre els perfils
d’estudiant i l’efecte del feedback. Hem observat l’efecte del feedback respon a una realitat
complexa més vinculada a la combinació de factors afectius i cognitius en connexió amb
l’establiment d’objectius, que no pas a un sol d’aquests factors.
The aim of this research is to study the relationship among mathematical confidence, mathematics
achievement and the effect of feedback when learning mathematics online.
The context of this research is the Open University of Catalonia (UOC). UOC students are adults with
familiar and working commitments who need the time and location flexibility provided by a virtual
environment. Moreover, the students start again their studies after some time dissociated from the
academic world. Thus, the incorporation of ICT to learning can be a difficulty for students who have
mainly learned in a traditional education based on paper and pencil. But learning mathematics
online can trigger other specific difficulties. For instance, the mathematics background of the
students is diverse and usually they do not master basic mathematics concepts.
The specific context of this research is the subject Introduction to Maths for Engineering at UOC, an
online course of mathematics that aims to learn basic mathematical concepts. This subject is
organized in two sections: Algebra and Analysis. With this research we want to understand and to
study two elements associated to the mathematics learning process in a virtual environment: the
effect of feedback received by a student and his mathematical confidence.
The motivation for studying the effect of feedback received by the student is based on the results of
the analysis of a teaching innovation in an online mathematics subject for engineers. One of the
main conclusions of this analysis is that the incorporation of an automatic and immediate feedback
tool, in practical activities and exams, lead to an important decrease of dropout rates. This decrease
leads us to try to understand which the effect of the feedback on mathematics learning is and which
factors are involved.
Based on our personal experience in online mathematics teaching, we think that the affective factor
is essential in learning mathematics. Specifically, we define and study mathematical confidence. In a
face‐to‐face context, it is accepted that affective issues play an important role in learning
mathematics and a lot of research in Mathematics Education on learning processes focuses on
affective issues. However, in a virtual context this is rarely studied. This study aims to contribute to a
better understanding and definition of affective concepts in online mathematics learning.
Some of the relevant results of this research are: a) the definition of three student profiles in
relation to mathematical confidence and mathematics achievement; and b) evidences of
relationship among the student profiles and the effect of feedback. The effect of feedback is a
complex issue related to the combination of affective and cognitive factors linked to the student
goals, instead of being related only to one of these factors.
http://hdl.handle.net/10803/117440
Feedback
educació en línia
Confiança matemàtica
Feedback, confiança matemàtica i aprenentatge matemàtic en un entorn d’aprenentatge en línia