2024-03-29T14:15:07Zhttps://www.tdx.cat/oai/requestoai:www.tdx.cat:10803/6704782021-04-28T07:55:22Zcom_10803_120col_10803_668619
2021-01-25T21:07:51Z
urn:hdl:10803/670478
Empoderamiento de jóvenes en situación de riesgo social en Brasil. Formar en comunicación para la responsabilidad, el liderazgo y la participación en un mundo digital
de Mello Dias Guimaraes, Fernanda
fermdgui@gmail.com
true
Ferré Pavia, Carme, 1969-
Comunicació pel desenvolupament
Comunicación para el desarrollo
Comunication for the development
Lideratge juvenil
Liderazgo juvenil
Youth leadership
Investigació participativa
Investigacion participativa
Participatory research
Apoderament dels joves en situació de risc social al Brasil
Formar en comunicació per a la responsabilitat, el lideratge i la participació en un món digital
La present investigació es proposa analitzar l'impacte d'un model replicable de projectes de comunicació per al desenvolupament del protagonisme de joves en situació de risc social al Brasil. Amb un enfocament comparatiu i des de l'òptica de la Participatory Research, aquesta tesi va tenir com a punt de partida els conceptes de comunicació alternativa, comunicació per al desenvolupament i protagonisme social. No obstant això, acudirem a disciplines com la Psicologia i l'Administració d'Empreses per a definir el que entenem per lideratge social i empoderament. En aquest estudies presenta el cas de l'aplicació del model construït en un projecte de protagonisme juvenil de l'Acadèmia Educar de Campinas (São Paulo, Brasil), entre els anys de 2014 i 2018. Per comprovar l'impacte del programa també portem a terme una anàlisi estructurada de dades, enquestes i entrevistes. Els resultats demostren que el model replicable de projectes de comunicació per al desenvolupament del protagonisme de joves en situació de risc social al Brasil va tenir un impacte positiu en les qualitats de protagonisme identificades en aquest estudi. A més de les dades qualitatives, les entrevistes en profunditat presentades com històries de vida resumides aporten informacions i dades empíriques de l'impacte del projecte en la vida dels joves participants.
Empoderamiento de jóvenes en situación de riesgo social en Brasil
Formar en comunicación para la responsabilidad, el liderazgo y la participación en un mundo digital
La presente investigación se propone a analizar el impacto de un modelo replicable de proyectos de comunicación para el desarrollo del protagonismo de jóvenes en situación de riesgo social en Brasil. Con un enfoque comparativo y desde la óptica de la Participatory Research, esta investigación tuvo como punto de partida los conceptos de comunicación alternativa, comunicación para el desarrollo y protagonismo social. No obstante, acudiremos a disciplinas como la Psicología y la Administración de Empresas para definir lo que entendemos por liderazgo social y empoderamiento. En esta investigación se presenta el caso de estudio de la aplicación del modelo construido en un proyecto de protagonismo juvenil de la Academia Educar de Campinas (São Paulo, Brasil), entre los años de 2014 y 2018. Para comprobar el impacto del programa también llevamos a cabo un análisis estructurado de datos, encuestas y entrevistas. Los resultados de los análisis estructurados demuestran que el modelo replicable de proyectos de comunicación para el desarrollo del protagonismo de jóvenes en situación de riesgo social en Brasil tuvo un impacto positivo en las calidades de protagonismo identificadas en ese estudio. Además de los datos cualitativos, las entrevistas en profundidad presentadas como historias de vida resumidas traen informaciones y datos empíricos del impacto del proyecto en la vida de los jóvenes participantes.
Empowerment of young people in social vulnerability in Brazil 1
The formation of communication in responsibility, leadership and participation in a digital
world
The present investigation intends to analyze the impact of a replicable model of
communication projects for the development of protagonism with young people in
social vulnerability in Brazil. With a comparative approach and from the perspective of
Participatory Research, this paper starts with the concepts of alternative
communication, communication for development and social protagonism. However,
disciplines such as Psychology and Business Administration are also discussed in order
to define what we understand by social leadership and empowerment. In this
research, we present the case study of the model application built in a youth project of
Academia Educar in Campinas (São Paulo, Brazil), between the years of 2014 and 2018.
To verify the impact of the program we also conducted a structured data analysis,
surveys and interviews. The results of the structured analyzes show that the replicable
model of communication projects for the development of protagonism with young
people in social vulnerability in Brazil had a positive impact on the protagonism
qualities identified in that study. In addition to the qualitative data, the in-depth
interviews presented as summarized life stories bring information and empirical data
on the project impact on the lives of the young participants.
2021-01-25T21:07:51Z
2021-01-25T21:07:51Z
2020-07-03
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
9788449095344
http://hdl.handle.net/10803/670478
spa
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
Universitat Autònoma de Barcelona
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)