La inteligencia emocional y el ajuste psicológico: un estudio transcultural

Author

Fulquez Castro, Sandra Carina

Director

Alguacil de Nicolás, Montserrat

Date of defense

2011-03-18

Legal Deposit

B.14723-2011



Department/Institute

Universitat Ramon Llull. Facultat de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport Blanquerna

Abstract

La intel·ligència emocional (IE) és una competència de l'ésser humà. Així mateix, elements psicològics com l'autoestima, l-autoconfiança, les relacions amb els iguals i les relacions amb els pares -en el cas dels adolescents- constitueixen eines que guien la salut mental i l'adaptació social de l'individu. L'estudi que es presenta demostra l'associació existent entre la IE (atenció emocional -AE- claredat emocional -CE- i reparació emocional -RE) i les variables d'ajust psicològic, així com diferències en funció de la ciutat de residencia. D'aquesta forma l'objectiu principal és analitzar l'existència d'associació entre els nivells d'intel·ligència emocional i l'ajust psicològic personal -avaluat mitjançant l'autoestima, l'autoconfiança, les relacions interpersonals amb els iguals i amb els pares - que tenen adolescents de Mexicali (Baixa Califòrnia, Mèxic) i de Barcelona (Catalunya, Espanya) mitjançant el compliment de l´Escala Rasg de Metaconeixement d´estats emocionals (TMMS-24) i el BASC (Sistema d'Avaluació de la conducta de nens i adolescents), respectivament. <br/>La mostra es composa de 429 adolescents de Barcelona i de Mexicali amb una mitja d'edat de 13.98 anys i una desviació típica de 1.315. El 46.6% (n= 200) són alumnes de Barcelona i el 53.4% (n=229) de Mexicali. En referència al gènere el 50.3% (n=216) són dones i el 49.7% (n= 213) homes. <br/>Els resultats indiquen que existeixen diferències en les 3 dimensions de la IE (atenció, claredat i reparació emocional) segons la cultura (per a atenció emocional U de Mann-Whitney és de 665.7 amb p= .004; per claredat emocional és de 612.8 i p= .005 i per reparació emocional és 823.12 amb p=.002). <br/>En referència a l'associació entre la IE i l'ajust psicològic, podem confirmar que la capacitat d'atendre els estats emocionals i l'autoestima (X2= 425.2 amb p= .001) i autoconfiança (X2= 856.5 amb p= .0001) existeix una associació. Així mateix, s'observa una associació de la AE amb la relació amb els iguals (X2= 788,1 amb p= 0,0001) i amb les relacions amb els pares (X2= 726,5 amb p= 0,0001).<br/>En referència a la claredat emocional i autoestima, podem afirmar que el sentiment de vàlua que es dóna l'adolescent s'associa amb el nivell de comprensió dels seus estats emocionals (X2= 526,34 amb p=0,0001), així com la variable confiança en sí mateix (X2= 311,02 amb p=0,004). A més, les relacions interpersonals, independentment de que sigui una persona del mateix grup d'edat (X2= 826,12 amb p=0,0001) o amb els pares (X2= 703,01 con p=0,000) s'associa a la dimensió de claredat emocional. <br/><br/>La reparació emocional (detenir les emocions negatives i prolongar les positives) s'associa a la satisfacció de l'adolescent sobre les seves característiques i qualitats (X2= 225,98 amb p=0,002), amb manipular les emocions pròpies com la dels altres amb la confiança en un mateix (X2= 896,51 amb p=0,0001). La capacitat per no generar respostes emocionalment descontrolades es relaciona amb semblants (X2= 899,19 amb p=0,0001). Existeix una associació entre el fet de poder reconèixer, experimentar i conduir la informació emocional efectivament- característiques pròpies de la RE- i la percepció que té sobre la seva importància dins la família, l´interès dels pares cap a la persona i en general, la relació adolescents-pares (X2= 826,61 con p=0,0001). <br/>En conclusió el fet de pertànyer a una determinada cultura, en el nostre cas Mexicali i Barcelona, influeix sobre la percepció que la persona tingui de les seves habilitats d'atendre, comprendre i reguli els estats emocionals. Així mateix, la intel·ligència emocional s'associa amb l'autoestima, l'autoconfiança i la qualitat de les relacions interpersonals ja sigui amb iguals o amb els pares.


La inteligencia emocional (IE) es una competencia del ser humano. Así mismo, elementos psicológicos como la autoestima, la autoconfianza, las relaciones con los iguales y las relaciones con los padres -en el caso de los adolescentes- constituyen herramientas que guían sobre la salud mental y la adaptación social de la persona. El estudio que se presenta demuestra la asociación existente entre la IE (atención emocional -AE-, claridad emocional -CE- y reparación emocional -RE-) y las variables de ajuste psicológico, así como diferencias en función de la ciudad de residencia. De esta forma, el objetivo principal es analizar la existencia de asociación entre los niveles de inteligencia emocional y el ajuste psicológico personal -medido a través de la autoestima, autoconfianza, las relaciones interpersonales con los iguales y las relaciones con los padres- que poseen adolescentes de Mexicali (Baja California, México) y Barcelona (Cataluña, España) mediante el cumplimiento de la Escala de Rasgo de Metaconocimiento sobre estados emocionales (TMMS-24) y el BASC (Sistema de Evaluación de la conducta de niños y adolescentes), respectivamente.<br/>La muestra se compone de 429 adolescentes de Barcelona y de Mexicali con una media de edad de 13.98 años y desviación típica de 1.315 años. El 46.6% (n=200) son discentes de Barcelona y el 53.4% (n=229) de Mexicali. En referencia al género, el 50.3% (n= 216) son mujeres y el 49.7% (n= 213) varones. <br/>Los resultados obtenidos indican que existen diferencias en las 3 dimensiones de la IE (atención, claridad y reparación emocional) según la cultura (para atención emocional U de Mann-Whitney es de 665.7 con p= .004; para la claridad emocional es de 612.8 y p= .005 y para reparación emocional es de 823.12 con p=.002). <br/>En referencia a la asociación entre IE y ajuste psicológico, podemos confirmar que en cuanto a la capacidad de atender a los estados emocionales con la autoestima (X2= 425.2 con p= .001) y autoconfianza (X2= 856.5 con p= .0001) existe una asociación. Así mismo, se observa una asociación de la AE con la relación con los iguales (X2= 788,1 con p= 0,0001) y con las relaciones con los padres (X2= 726,5 con p= 0,0001).<br/><br/>En referencia a la claridad emocional y autoestima, podemos afirmar que el sentimiento de valor que se otorga el adolescente se asocia con el nivel de comprensión de sus estados emocionales (X2= 526,34 con p=0,0001), así como con la variable confianza en sí mismo (X2= 311,02 con p=0,004). Además, las relaciones interpersonales, independientemente de que sea con personas del mismo grupo de edad (X2= 826,12 con p=0,0001) o con los padres (X2= 703,01 con p=0,000) se asocia a la dimensión de claridad emocional.<br/><br/>La reparación emocional (detener las emociones negativas y de prolongar las positivas) se asocia a la satisfacción del adolescente sobre sus características y cualidades (X2= 225,98 con p=0,002), con manipular las emociones propias como las de los demás con la confianza en uno mismo (X2= 896,51 con p=0,0001). La capacidad para no generar respuestas emocionalmente descontroladas se relaciona con el éxito y el grado de satisfacción con las relaciones interpersonales con semejantes (X2= 899,19 con p=0,0001). Así mismo, existe una asociación entre el hecho de poder reconocer, experimentar y manejar la información emocional efectivamente -características propias de la RE- y la percepción que tiene sobre su importancia dentro de la familia, el interés de los padres hacia la persona y en general, la relación adolescente-padres (X2= 826,61 con p=0,0001). <br/><br/>Podemos concluir que el hecho de pertenecer a una determinada cultura, en nuestro caso Mexicali y Barcelona, influye sobre la percepción que la persona tenga de sus habilidades de atender, comprender y regular sus estados emocionales. Así mismo, la inteligencia emocional se asocia con la autoestima, la confianza en uno mismo y la calidad de las relaciones interpersonales tanto con iguales o con los padres.


Emotional intelligence (EI) is a competition of human beings. Likewise, psychological elements as self-esteem, confidence, relationships with peers and relationships with parents-in the case of adolescents, are tools that guide mental health and social adjustment of the individual. The study presented demonstrates the association between EI (emotional attention, claridity and emotional repair) and psychological adjustment variables, as well as differences in the city of residence. The main objective is to analyze the existence of an association between levels of emotional intelligence and personal-psychological adjustment as measured by self-esteem, confidence, relationships with peers and relationships with parents, adolescents who have Mexicali (Baja California, Mexico) and Barcelona (Catalonia, Spain) through the implementation of the meta-Trait scale of emotional states (TMMS) and BASC (System for Evaluating the behavior of children and adolescents), respectively.<br/>The sample consists of 429 adolescents from Barcelona (Spain) and Mexicali (Mexico) with a mean age of 13.98 years and standard deviation of 1.315 years .. 46.6% (n = 200) were students of the Barcelona and 53.4% (n = 229) of Mexicali. In reference to gender, 50.3% (n = 216) were women and 49.7% (n = 213) males. The results indicate that differences in the 3 dimensions of EI (attention, clarity and emotional repair) by culture (for emotional care of Mann-Whitney U is 665, 7 with p = 0.004 for emotional clarity is 612.8 p = 0.005 and emotional repair is 823.12 with p = 0.002). In reference to the association between EI and psychological adjustment, we can confirm that in terms of ability to respond to emotional states-esteem (X2 = 425.2 p = .001) and self-confidence (X2 = 856.5 with p = 0.0001) there is an association. By contrast, the ability of emotional attention shows a high association with the relationship with peers (X2 = 788.1 p = .0001) and relationships with parents (X2 = 726.5 with p = .0001).<br/>To refers on emotional claridity I self-esteem, we can confirm that feeling <br/>In reference to emotional clarity and self-esteem, we can confirm that the sense of value given the adolescent is associated with the level of understanding of their emotional state (X2 = 526.34 with p = 0.0001), as well as the confidence variable (X2 = 311.02 with p = 0.004). In addition, interpersonal relationships, regardless of whether same-age group (X2 = 826.12 with p = 0.0001) or with parents (X2 = 703.01 with p = 0.000) associated with the dimension of emotional clarity.<br/><br/>Emotional repair (stop negative emotions and to prolong the positive) is associated with adolescent satisfaction about their characteristics and qualities (X2 = 225.98 with p = 0.002), to manipulate one's emotions and those of others with self confidence (X2 = 896.51 with p = 0.0001). The ability to not generate uncontrolled emotional response is related to success and satisfaction with interpersonal relationships with peers (X2 = 899.19 with p = 0.0001). Likewise, there is an association between being able to recognize, test and manage information effectively-emotional characteristics of ER-and the perception of its importance within the family, parental interest to the person and Overall, parent-adolescent relationship (X2 = 826.61 with p = 0.0001)<br/><br/>We conclude that the fact of belonging to a certain culture is associated with the perception that the person has the skills to meet, understand and regulate their emotional states. Similarly, emotional intelligence is associated with self-esteem, self confidence and quality of interpersonal relationships both with equal or superiors.

Keywords

relationships with parents and peer relationships; self esteem; adolescent; self-confidence; emotional intelligence; adolescencia; relaciones con los iguales; autoconfianza; relaciones con los padres; autoestima; ajuste psicológico; inteligencia emocional; relacions amb els iguals i adolescència; relacions amb els pares; autoconfiança; autoestima; intel·ligència emocional; ajust psicològic

Subjects

159.9 - Psychology

Knowledge Area

Investigació Psicològica

Documents

Tesis_Sandra_Carina_Fulquez_Castro_parte_1.pdf

146.1Kb

Tesis_Sandra_Carina_Fulquez_Castro_parte_2.pdf

1.973Mb

Tesis_Sandra_Carina_Fulquez_Castro_parte_3.pdf

1.846Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)