"L'area d'educació física a l'ensenyament secundari obligatori a partir de la LOGSE. Un estudi de la provincia de Tarragona.

Author

Solé Boronat, Gemma

Director

Ferreres Pavia, Vicent Sebastià

Date of defense

2005-07-07

ISBN

9788469067475

Legal Deposit

T.1065-2007



Department/Institute

Universitat Rovira i Virgili. Departament de Pedagogia

Abstract

El present treball el conformen: el marc teòric, el marc contextual i, a partir d'aquí ja s'analitzen els resultats de la investigació i es fan les aportacions en les conclusions. <br/> La primera part del treball és el marc teòric. Aquest té dos apartats; un és l'àmbit conceptual on duc a terme la fonamentació teòrica dels tres conceptes macro del present treball que seran el concepte d'EF, el de currículum i el de docent. <br/>El segon apartat correspon a l'àmbit metodològic, on especificaré tot el treball de camp; aquest, està ubicat en la Comunitat de Catalunya i, en concret, en la província de Tarragona. S'ha fet una mostra estratificada per comarques, centres públics i privats i per grandària (petits, mitjans i grans). <br/>Als professors d'EF dels centres de la mostra se'ls ha passat un qüestionari per extreure informació sobre els següents punts:<br/>Objectiu nº 1: Identificar les característiques dels centres d'ESO de la província de Tarragona.<br/>Objectiu nº 2: Analitzar les característiques dels professors d'EF que estan impartint l'ESO i llur formació inicial i permanent.<br/>Objectiu nº 3: Conèixer l'organització de l'àrea dels centres d'ESO de la província de Tarragona a partir de la LOGSE.<br/>Objectiu nº 4: Valorar si la quantitat i qualitat d'instal·lacions, equipament i material condicionen la docència de l'àrea d'EF.<br/>Objectiu nº 5: Comprovar l'ús dels factors claus de la reforma com la interdisciplinarietat, la diversitat i l'avaluació.<br/>Objectiu nº 6: Conèixer l'opinió del professorat d'EF d'ESO vers diferents aspectes de la reforma i les classes.<br/><br/> El segon gran apartat és el marc contextual on diferenciaré 3 àmbits. El primer que fa referència a l'àmbit normatiu, on analitzo la Llei Orgànica LOGSE. També parlaré de com s'estructura l'etapa de l'ESO a Catalunya.<br/> Un segon àmbit, l'espai-temporal, on faig una breu descripció de les comarques de la província de Tarragona des del punt de vista físic i dels centres d'ESO que havia en el curs escolar 1998-1999; i, un marc temporal on especifico el pla de treball que he seguit en la present Tesi Doctoral.<br/> Y, el tercer, l'àmbit pràctic descric totes les característiques que té l'àrea d'EF des del punt de vista educatiu i pràctic. És la manera de confirmar el perquè les seves classes són diferents de les altres àrees curriculars.<br/><br/> Aquests són els objectius que m'he plantejat d'investigar en la present investigació. Crec que amb ells he pogut tenir una bona informació sobre l'estat de l'àrea de l'EF a partir de la reforma LOGSE. Les dades obtingudes han estat validades per 6 entrevistes en profunditat a informants claus.<br/><br/>Una tercera part del treball està format per l'anàlisi dels resultats dels qüestionaris. En aquest apartat s'analitzen els resultats de les dades obtingudes en els qüestionaris en relació amb els objectius del present treball amb el programa estadístic SPSS. També es tenen en compte l'anàlisi i el tractament de les dades amb l'anàlisi factorial i l'alfa de Cronbach.<br/>Un cop realitzat l'anàlisi de resultats es redacten les conclusions a partir dels objectius dels present treball. En la mesura que realitzava aquest treball m'han anat sorgint una sèrie d'interrogants que exposo en un apartat específic i una sèrie de limitacions de la present investigació.<br/><br/> En el present treball vull assentar unes bases del que és en aquest moment l'àrea d'EF a secundària obligatòria. També vull revaloritzar una àrea curricular considerada "tradicionalment maria" però que té implícits tota una sèrie d'objectius educatius molt vàlids; equiparables a les altres àrees curriculars.<br/> L'educació d'un individu no es basa només en la vessant cognitiva, els aprenentatges motrius també afavoreixen l'enriquiment personal. És a dir, tant un tipus d'aprenentatges com els altres són necessaris per al bon desenvolupament de l'individu en la seva globalitat. <br/> En aquest treball vull que quedi plasmada l'opinió de tot un col·lectiu de professors d'EF que estem exercint en aquest moment a secundària obligatòria; les seves inquietuds i interessos; la problemàtica en l'exercici d'aquesta àrea; la situació de l'àrea emmarcada dins de la LOGSE...<br/> Coneixent-la bé, es pot actuar sobre ella i presentar accions de millora respecte l'àrea d'EF a l'ESO i a tot l'ensenyament en general.


The present work is based on what is at present the area of Physical Education within ESO (Compulsory Secondary Education).<br/><br/>It also aims to upgrade a sector traditionally considered a "poor relation" despite its highly valid educational objectives, quite comparable to those of any other area curriculum.<br/><br/>The education of an individual is not based on cognitive advancement alone - motor activities also contribute to personal enrichment. That is to say, any one aspect of a person's overall development is as important as all the others.<br/><br/>This study also reflects the opinion of a whole group of PE teachers at present operating within the compulsory secondary system: their hopes and interests, the underlying problems of the area, the boundaries of the area within the LOGSE law. With this starting point it will be possible to present proposals for improvements in the area of PE at the secondary level and indeed at all levels of education. <br/><br/>The first part of the wok is the theoretical framework, which in itself has two subsections: the first is the conceptual aspect with an analysis of three basic concepts, namely Physical Education, the curriculum and the teaching?staff.<br/><br/>The aims of the research are:<br/>1. To identify the characteristics of the ESO centres in Tarragona Province.<br/>2. To analyse the characteristics of PE teachers who are working within the ESO and their initial and ?permanent training.<br/>3. To find out about the organisation of the area by the different centres in the Province on the basis of the LOGSE.<br/>4. To evaluate the quantity and quality of installations, equipment and material within PE area teaching.<br/>5. To test the use of key factors in the reform, such as interdisciplinary? aspects, diversity and evaluation.<br/>6. To find out the opinions of ESO PE teachers with regard to different aspects of the reform, and the classes. <br/><br/>We might have considered more aims, but with these six we have demonstrated that sufficient information has been obtained to talk about the topic.<br/><br/>Our way of obtaining information was a ?questionair in which there were a series of questions designed to elicit enformation on: the characteristics of ESO PE teachers, their initial and ?permanent training, the organisation of the area, whether the material resources and installations condition the teaching in this area, and testing the use of key factors in the LOGSE reform. This data will be validated in depth by interviewing key people?informants.<br/><br/>The final section of the work is the analysis of the questionair's results. Results of the data obtained are analysed with relation to the aims of the present study and to the SPSS statistical program. We have also taken into consideration the analysis and treatment of the data with ?the factor analysis and the Cronbach ?Alpha. Once analysis of the results has been realized, the conclusions will be drafted on the basis of the aims of this study.<br/><br/>During the progress of this work I have noticed the emergence of a number of queries which I have drawn up in a separate section, plus a number of limitations within the research.<br/><br/>The present work has been realized during a time period of full application of the LOGSE. At present we find our way towards a new educational reform blocked. If society evolves, the educational system must too. LOGSE has produced a quantitive and qualicative improvement in the area of Physical Education which must not be lost in the introduction of the new Law.

Keywords

Currículum; E.S.O.; Educació física

Subjects

37 - Education; 373 - Kinds of school providing general education

Documents

tesidef1.pdf

6.580Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)