New perspectives on organitzational design based on the analysis of complex communication networks

Author

Guimerà Manrique, Roger

Director

Díaz Guilera, Albert

Arenas, Àlex

Giralt, Francesc

Date of defense

2002-12-20

ISBN

68808695

Legal Deposit

T-82-2003



Department/Institute

Universitat Rovira i Virgili. Departament d'Enginyeria Química

Abstract

La companyia química típica és una companyia gran, sovint amb milers de treballadors.<br/>Segons dades de la Unió Europea, l'any 1990 quasi el 70% de la facturació en el sector<br/>químic corresponia a empreses amb més de 250 treballadors. La resta se la repartien a parts<br/>iguals empreses petites, de menys de 50 treballadors, i mitjanes, d'entre 50 i 250 treballadors.<br/>De fet, encara que alguns productes tenen mercats d'abast regional, la indústria química és<br/>essencialment global i la dominen multinacionals com ara Bayer, amb 117.000 treballadors,<br/>BASF, amb 93.000 treballadors, DuPont, amb 79.000 treballadors, o Dow Chemical, amb<br/>50.000 treballadors. Especialment per aquestes grans multinacionals, el disseny organitzatiu i<br/>la gestió dels recursos humans juguen un paper clau, tan important, si més no, com la<br/>tecnologia o la gestió dels recursos materials.<br/>L'estudi teòric de les organitzacions i el seu disseny ha estat tradicionalment tractat dins<br/>l'àmbit de l'economia. La majoria de treballs en la literatura econòmica s'han concentrat en<br/>problemes relacionats amb incentius, en part perquè existeix un marc teòric ben establert que<br/>permet tractar aquesta mena de problemes. En els últims deu anys, però, s'ha proposat i<br/>desenvolupat un nou enfocament del problema de l'organització: el que podríem anomenar<br/>l'enfocament comunicacional. La idea essencial és que les organitzacions existeixen, en bona<br/>mesura, per resoldre el problema de coordinació que planteja la limitació de capacitat dels<br/>individus per processar informació. Efectivament, l'especialització sorgeix com a<br/>conseqüència d'aquesta limitació i, simultàniament, la necessitat de coordinació i<br/>comunicació sorgeix com a conseqüència de l'especialització. Per altra banda, és un fet<br/>establert empíricament que bona part del treball en una organització consisteix en processar<br/>informació i comunicar més que no pas en fer o vendre coses en el sentit més estricte. Des<br/>d'aquesta perspectiva, en l'enfocament comunicacional s'entén que l'organització és un<br/>processador d'informació i, per tant, s'estableix que el problema de disseny és un problema de<br/>minimització dels costos de comunicació i d'optimització del flux d'informació.<br/>Paral·lelament, l'aparició i el rapidíssim desenvolupament de xarxes de comunicacions<br/>tecnològiques com ara l'Internet, i també la complexitat de la seva estructura i la seva<br/>dinàmica, han despertat l'interès de la comunitat científica, en particular la de la física<br/>estadística. L'estudi de xarxes (o grafs) ja era una matèria amb entitat pròpia en l'àmbit de la<br/>sociologia o de la matemàtica, però el descobriment de propietats sorprenents en grans xarxes<br/>complexes reals ha portat a estudiar sistemes propis de la biologia o de l'enginyeria des d'una<br/>nova perspectiva.<br/>En aquest treball fem servir idees i eines tant de la literatura econòmica com de l'emergent<br/>física de les xarxes complexes per entendre el paper de la comunicació i del processat<br/>d'informació en organitzacions. Ho fem des d'una doble perspectiva: teòrica i empírica. Des<br/>del vessant teòric, proposem i estudiem un model general i simple per processos de<br/>comunicació. Amb el coneixement adquirit del model, ataquem el problema de trobar<br/>estructures de comunicació òptimes. Des del vessant empíric, estudiem les xarxes de<br/>comunicació d'organitzacions reals i en traiem informació sobre l'estructura de comunitats,<br/>informació que es pot fer servir com a indicador quantitatiu de l'estat i evolució de<br/>l'organització.


The typical chemical company is large, usually with thousands of employees. According to<br/>data from the European Union, in 1990 almost 70% of the total turnover generated by the<br/>chemical industry corresponded to companies with more than 250 employees. The remaining<br/>30% corresponded, in similar amounts, to small companies with less than 50 employees and<br/>to medium sized companies with 50 to 250 employees. Indeed, although some products have<br/>regional markets, chemical industry is essentially global and is dominated by large<br/>multinationals like Bayer, with 117,000 employees, BASF, with 93.000 employees, DuPont,<br/>with 79.000 employees, or Dow Chemical, with 50.000 employees. Specially for such large<br/>companies, organizational design and human capital management play a key role, as<br/>important, at least, as technology or management of material resources. A substantial part of<br/>the human workforce of such a company is devoted to information processing rather than to<br/>"make" or "sell" products in the narrow sense. However, most formal analysis of<br/>organizations have downplayed communication and information processing and focused on<br/>issues related to individual incentives. Only in the last decade, the importance of<br/>communication processes in organizations has started to be understood, mainly in the<br/>economics literature.<br/>Parallel to these efforts to understand the role of communication in organizations, the<br/>appearance and fast development of huge technology-based communication networks such as<br/>the Internet, as well as their inherent complex structure and dynamics, has contributed to<br/>awaken the interest of the scientific community in the so-called --complex networks'.<br/>Actually, the study of networks was already a topic by itself in social sciences and in<br/>mathematics. However, recent studies on these technology-based communication networks as<br/>well as the discovery of surprising properties in big and complex networks in fields as diverse<br/>as biology, physics, computer science, engineering or economics, has generated a great<br/>interest. In particular, statistical physics has played a particularly important role in<br/>understanding some of the properties of such networks. The reason is that some of the tools<br/>derived to understand complex collective behavior in physical systems (that differ from the<br/>addition of the individual behaviors of the parts of the system) are applicable in the field of<br/>complex networks.<br/>The present work uses ideas from both the economics literature and complex networks<br/>literature to understand the role of communication processes in organizations. The problem is<br/>tackled from a double perspective: theoretical and empirical. From the theoretical point of<br/>view, we propose and study a general and simple model for communication processes. With<br/>the understanding obtained from the model, we address the problem of finding optimal<br/>communication networks. From the empirical point of view, we study the complex<br/>communication network of real organizations and we obtain information about the structure<br/>of the different communities in the organization. This information can be used as a<br/>quantitative and objective indicator of the status and evolution of the organization.

Keywords

informal; organigrama; congestió; comunicació; disseny d' organitzacions; xarxes complexes; xarxes òptimes

Subjects

06 - Organizations of a general nature; 316 - Sociology; 334 - Forms of organization and cooperation in the economy

Documents

tesi.pdf

3.140Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)