Infraestructura Software de soporte al desarrollo de interfaces de usuario plásticas bajo una visión dicotómica

Author

Sendín Veloso, Montserrat

Director

Collazos Ordóñez, César A.

Lorés Vidal, Jesús

Date of defense

2007-11-30

ISBN

9788469181171

Legal Deposit

L-93-2009



Department/Institute

Universitat de Lleida. Departament d'Informàtica i Enginyeria Industrial

Abstract

En una societat clarament influenciada per les noves tecnologies, els nous avaneços<br/>en computació mòbil han suposat un canvi trepidant en els hàbits d'interacció amb els<br/>sistemes i d'accions a una informació omnipresent. Qualsevol entorn pot devenir un escenari<br/>potencial per a la realització de tasques interactives, i fins i tot en col·laboració amb altres<br/>usuaris, sense renunciar a la mobilitat. Paral·lelament, les aplicacions tendeixen a oferir un<br/>suport col·laboratiu, ja sigui per motius socials o de productivitat. Avui en dia la ubiqüitat<br/>de la interacció és un fet plausible.<br/>Aquest escenari introdueix la necessitat d'aportar solucions software que incloguin el<br/>factor de diversitat en el context d'ús. Encara que les tècniques desenvolupades fins ara<br/>en la disciplina de la Interacció Persona Ordinador proporcionen una base sòlida, aquest<br/>tipus d'aspectes no han estat coberts de manera plenament satisfactòria. Es requereixen<br/>suports fexibles, exhaustiu i sistemàtics per al disseny i execució d'interfases d'usuari ca-<br/>paces d'adaptar-se a les diverses situacions que poden sorgir durant el procés d'interacció.<br/>Precisament aquesta flexibilitat per suportar variacions de diferent índole en el context<br/>d'ús sense descuidar la usabilitat defineix el concepte de plasticitat de la interface d'usuari.<br/>En l'estudi d'aquesta problemàtica es perfilen dos problemes diferenciats: (a)<br/>l'increment de la complexitat en el disseny d'aquest tipus d'interfases; i (b) una crei-<br/>xent demanda d'adaptació dinàmica i evolutiva. En aquest treball es proposa l'estudi<br/>per separat d'aquests dos reptes, caracteritzats a través de dos sub-conceptes de plasti-<br/>citat denominats respectivament plasticitat explícita i plasticitat implícita. L'enfocament<br/>basat en aquesta divisió, el qual delimita l'espai de solució del problema, rep el nom de<br/>Visió Dicotòmica de Plasticitat", i és el que fonamenta aquest treball.<br/>La visió dicotòmica combina dos motors de natura diferent que s'emmarquen en els<br/>dos costats oposats d'una arquitectura client-servidor. Seguint la mateixa terminologia,<br/>aquests motors s'anomenen respectivament Motor de Plasticitat Explícita, que ofereix su-<br/>port en el disseny i desenvolupament d'interfases d'usuari plàstiques i sensibles al grup,<br/>així com per al manteniment d'un coneixement compartit; i Motor de Plasticitat Implícita,<br/>capaç de detectar l'entorn i reaccionar adequadament davant un conjunt preestablert de<br/>circumstàncies, entre les que s'inclouen les relatives al treball en grup. La incorporació de<br/>les circumstàncies de grup en la caracterització del context d'ús i en el procés de plasticitat<br/>resulta innovadora i obre un camí de solució conjunta per la plasticitat i els problemes<br/>intrínsecs als escenaris col·laboratius.


En una sociedad claramente influenciada por las nuevas tecnologías, los nuevos avances<br/>en computación móvil han supuesto un cambio trepidante en los hábitos de interacción con<br/>los sistemas y de acceso a una información omnipresente. Cualquier entorno puede devenir<br/>un escenario potencial para la realización de tareas interactivas, inclusive en colaboración<br/>con otros usuarios, sin renunciar a la movilidad. Paralelamente, las aplicaciones tienden a<br/>ofrecer un soporte colaborativo, ya sea por motivos sociales o de productividad. Hoy en<br/>difusa la ubicuidad de la interacción es un hecho plausible.<br/>Este escenario introduce la necesidad de aportar soluciones software que incluyan el<br/>factor de diversidad en el contexto de uso. Aunque las técnicas desarrolladas hasta ahora<br/>en la disciplina de la Interacción Persona Ordenador proporcionan una base sólida, este<br/>tipo de aspectos no han sido cubiertos de manera plenamente satisfactoria. Se requieren<br/>soportes flexibles, exhaustivos y sistemáticos para el diseño y ejecución de interfaces de<br/>usuario capaces de adaptarse a las diversas situaciones que pueden surgir durante el proceso<br/>de interacción. Precisamente esa flexibilidad para soportar variaciones de distinta índole<br/>en el contexto de uso sin descuidar la usabilidad define el concepto de plasticidad de la<br/>interfaz de usuario.<br/>En el estudio de esta problemática se perfilan dos problemas diferenciados: (a) el in-<br/>cremento de la complejidad en el diseño de este tipo de interfaces; y (b) una creciente<br/>demanda de adaptación dinámica y evolutiva. En este trabajo se propone el estudio por<br/>separado de estos dos retos, caracterizados a través de dos sub-conceptos de plasticidad de-<br/>nominados respectivamente plasticidad explícita y plasticidad implícita. El enfoque basado<br/>en esta división, el cual delimita el espacio de solución del problema, recibe el nombre de<br/>Visión Dicotómica de Plasticidad", y es el que fundamenta este trabajo.<br/>La visión dicotómica combina dos motores de naturaleza distinta que se enmarcan en<br/>los lados opuestos de una arquitectura cliente-servidor. Siguiendo la misma terminología,<br/>estos motores se denominan respectivamente Motor de Plasticidad Explícita, que ofrece<br/>soporte en el diseño y desarrollo de interfaces de usuario plásticas y sensibles al grupo,<br/>así como para el mantenimiento de un conocimiento compartido; y Motor de Plasticidad<br/>Implícita, capaz de detectar el entorno y reaccionar adecuadamente ante un conjunto<br/>preestablecido de circunstancias, entre las que se incluyen las relativas al trabajo en grupo.<br/>La incorporación de las condiciones de grupo en la caracterización del contexto de uso y en<br/>el proceso de plasticidad resulta innovadora y abre un camino de solución conjunta para<br/>la plasticidad y los problemas intrínsecos a los escenarios colaborativos.


In a society clearly infuenced by new technologies, new advances in mobile computing<br/>have supposed a tremendous change in the habits of interaction with systems and access<br/>to an information that is undergoing omnipresent. For one thing, any environment can<br/>become a potential scenario for carrying out interactive tasks, even in collaboration with<br/>other users, and without renouncing mobility. Furthermore, applications tend to other col-<br/>laborative features, either for social or performance reasons. Today, ubiquity in interaction<br/>is a laudable fact.<br/>This scenario introduces the need for contributing software solutions that tackle the<br/>diversity factor in the context of use. Although the techniques developed up to now in the<br/>Human-Computer Interaction discipline provide a solid foundation, these aspects have not<br/>been covered in an altogether satisfactory way. A flexible, comprehensive and systematic<br/>support for the design and execution of user interfaces able to adapt themselves to the<br/>situations likely to arise during interaction is required. It is precisely this flexibility to<br/>support diferent types of variations in the context of use without neglecting usability that<br/>defines the plasticity of the user interface concept.<br/>In the study of this issue, two well-defined problems appear: (a) the increasing com-<br/>plexity in the design of these kinds of interfaces; and (b) an increasing demand for dynamic<br/>and evolving adaptation. This work proposes the separate study of these two challenges,<br/>which are characterized by means of two sub-concepts of plasticity called explicit plasticity<br/>and implicit plasticity respectively. The approach based on this division, which delimits<br/>the problem solution space, receives the name of Dichotomic View of Plasticity", and it<br/>lays the foundations of this work.<br/>The dichotomic view combines two diferent types of engines that are located on the<br/>opposite sides of a client-server architecture. Following the same terminology, these engines<br/>are called respectively Explicit Plasticity Engine, which users support to both the design<br/>and development of plastic and group-aware user interfaces and the maintenance of shared-<br/>knowledge; and Implicit Plasticity Engine, which is able to detect the environment and<br/>react appropriately under a pre-established set of circumstances, among them those related<br/>to the work in group. The inclusion of the group conditions in the context of use and the<br/>plasticity process turns out to be innovative and it opens a way of dealing with plasticity<br/>and the problems intrinsic to collaborative scenarios in a combined manner.

Keywords

plasticitat explícita i plasticitat implícita; usabilitat; software; computació mòbil; interacció

Subjects

004 - Computer science and technology. Computing. Data processing

Knowledge Area

Llenguatges i Sistemes Informàtics

Documents

tmsv1de1.pdf

8.318Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)