Information-problem solving in Secondary Education: analyses of cognitive processes using Web information and their improvement through embedded instruction

Autor/a

Argelagós Castañ, Esther

Director/a

Pifarré Turmo, Manoli

Fecha de defensa

2012-04-24

Depósito Legal

L-619-2012

Páginas

325 p.



Departamento/Instituto

Universitat de Lleida. Departament de Pedagogia i Psicologia

Resumen

Internet constitueix una de les més importants fonts d'informació en la nostra societat i els processos cognitius involucrades en el maneig de la seva informació (Information-problem solving, IPS) no s'adquireixen d'una manera espontània. Els principals objectius d'aquesta tesi són: descriure els problemes que tenen els estudiants de secundària, analitzar l'impacte d'una instrucció IPS integrada en el curriculum i aportar implicacions educacionals per ajudar-los a millorar les seves competències digitals. Després d'una sèrie d'anàlisis qualitatives, quantitatives i d'estudis de casos, les principals conclusions són: el simple accés i exposició a Internet no garanteix les competències IPS necessàries i els alumnes necessiten ser alfabetitzats digitalment; les institucions educatives tenen la missió d'alfabetitzar digitalment als seus alumnes; la instrucció IPS integrada, estructurada i recolzada, dissenyada pel grup COnTIC (UdL) ha mostrat eficàcia en la millora dels processos IPS en els estudiants secundària; i les diferents ajudes en el procés d'instrucció IPS han de dissenyar-se i coordinar-se acuradament.


Internet constituye una de las más importantes fuentes de información en nuestra sociedad y los procesos cognitivos involucradas en el manejo de su información (Information-problem solving, IPS) no se adquieren de una manera espontánea. Los principales objetivos de esta tesis son: describir los problemas que tienen los estudiantes de secundaria, analizar el impacto de una instrucción IPS integrada en el curriculum y aportar implicaciones educacionales para ayudarles a mejorar sus competencias digitales. Tras una serie de análisis cualitativos, cuantitativos y de estudios de casos, las principales conclusiones son: el simple acceso y exposición a Internet no garantiza las competencias IPS necesarias y los alumnos necesitan ser alfabetizados digitalmente; las instituciones educativas tienen la misión de alfabetizar digitalmente a sus alumnos; la instrucción IPS integrada, estructurada y apoyada, diseñada por el grupo COnTIC (UdL) ha mostrado eficacia en la mejora de los procesos IPS en los estudiantes secundaria; las diferentes ayudas en el proceso de instrucción IPS deben diseñarse y coordinarse cuidadosamente.


The Internet is one of the most important sources of information in our society and the cognitive processes involved in the handling of their information (Information-problem solving, IPS) is not acquired without instruction. The main objectives of this dissertation are: to describe the problems that secondary students have, to analyze the effect of an IPS instruction embedded in the curriculum, and to provide educational implications to help them to improve their digital skills. After a series of qualitative, quantitative, and case studies analyses, the main findings are: simple access and exposure to Internet does not guarantee the necessary IPS competence and students need to be digitally literate; educational institutions have the mission to digitally literate their students; IPS instruction embedded, structured and supported designed by the COnTIC Group (UdL) has shown efficacy in the improvement of secondary students’ IPS processes; and different aids in the process of IPS instruction should be carefully designed and coordinated

Palabras clave

Resolució de problemes; Informació d'Internet; Processos cognitius; Educació Secundària; Instrucció integrada en el curriculum; Resolución de problemas; Información de Internet; Procesos cognitivos; Educación Secundaria; Instrucción integrada en el curriculum; Information-problem solving; Web Information; Cognitive processes; Secondary Education; Embedded Instruction

Materias

159.9 - Psicología; 37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre

Área de conocimiento

Psicologia evolutiva i de l'educació

Documentos

Tea1de1.pdf

4.990Mb

 

Derechos

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)