Care, time and gender in new managerial science and academia. From accelerated rhythms to caring temporalities

Author

Conesa Carpintero, Ester ORCID

Director

González Ramos, Ana M. ORCID

Date of defense

2023-03-07

Pages

364 p.



Department/Institute

Universitat Oberta de Catalunya. Internet Interdisciplinary Institut (IN3)

Doctorate programs

Societat de la informació i el coneixement

Abstract

This thesis explores the effects of productivism and the acceleration of the academic pace in scientists’ lives and scientific practices. It works with a feminist care (and time for care) theoretical framework to analyse the contemporary situation of science and to foster other imaginaries and practices. The work (i) analyses the application of private and precarious rationales in the organization of science – new managerialism – and its effects on the well-being of academics; (ii) explores subjectivation processes under the neoliberal scientific governmentality; and (iii) delves into the complex relationships of care, time, gender and productivity affecting science discourses, funding, evaluation and knowledge practices, as well as scientists’ relationships and personal lives. The methodology is mainly qualitative and the study is situated in the context of Spain in dialogue with the context of Europe. The feminist care framework unveils the dominant temporality of productivism which displaces care practices and time for care, producing gender exclusions and loss of diversity.


Esta tesis explora los efectos de las lógicas productivistas y de aceleración del ritmo académico en las vidas y prácticas científicas trabajando con un marco teórico del cuidado (y el tiempo para el cuidado) feminista para analizar la situación actual de la ciencia y promover otros imaginarios y prácticas. El trabajo: (i) analiza la aplicación de las lógicas privadas y de precariedad en la organización de la ciencia –new managerialism– y las situaciones de malestar y vulnerabilidad que genera en el personal académico; (ii) explora los procesos de subjetivación que atraviesa este personal bajo la gubernamentalidad neoliberal de la ciencia; y (iii) profundiza en las complejas relaciones entre cuidados, tiempo, género y productividad que afectan a los discursos científicos, las prácticas de financiación, evaluación y conocimiento, así como las relaciones y vidas personales académicas. La metodología es principalmente cualitativa y el estudio se sitúa en el contexto español en diálogo con el europeo. El marco del cuidado feminista revela la temporalidad dominante del productivismo que desplaza las prácticas de cuidado y tiempo para el cuidado, produciendo exclusiones de género y pérdida de diversidad.


Aquesta tesi explora els efectes de les lògiques productivistes i d'acceleració del ritme acadèmic en les vides i pràctiques científiques treballant amb un marc teòric de la cura (i el temps per a la cura) feminista per analitzar la situació actual de la ciència i promoure altres imaginaris i pràctiques. El treball: (i) analitza l'aplicació de lògiques privades i de precarietat en l'organització de la ciència –new managerialism– i les situacions de malestar i vulnerabilitat que genera en el personal acadèmic; (ii) explora els processos de subjectivació que travessa aquest personal sota la governamentalitat neoliberal de la ciència; i (iii) aprofundeix en les complexes relacions entre cures, temps, gènere i productivitat que afecten els discursos científics, les pràctiques de finançament, l'avaluació i el coneixement, així com les relacions i les vides personals acadèmiques. La metodologia és principalment qualitativa i l'estudi se situa en el context espanyol en diàleg amb l'europeu. El marc de la cura feminista revela la temporalitat dominant del productivisme que desplaça les pràctiques de cura i el temps per a la cura, produint exclusions de gènere i pèrdua de diversitat.

Keywords

gènere; género; gender; ciència; ciencia; science; acadèmia; academia; academia; cures; cuidados; care; temps; tiempo; time; productivisme; productivismo; productivism; acceleració; aceleración; acceleration

Subjects

00 - Prolegomena. Fundamentals of knowledge and culture. Propaedeutics; 3 - Social Sciences; 30 -Social Sciences theories and methodologies. Sociography. Gender studies; 316 - Sociology; 331 - Labour. Employment. Work. Labour economics. Organization of labour. ; 371 - Education and teaching organization and management; 378 - Higher education. Universities. Academic study

Knowledge Area

Ciències Socials

Documents

E Conesa -Thesis with Annex xWeb 14feb - BONA.pdf

13.63Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

This item appears in the following Collection(s)