De la originalidad a la competencia: la enseñanza de arquitectura en la UFRGS, Porto Alegre, Brasil - 1962 a 1994

Author

Salvatori, Elena

Director

Ramon Graells, Antoni

Date of defense

2006-04-05

ISBN

9788469064900

Legal Deposit

B.33063-2007



Department/Institute

Universitat Politècnica de Catalunya. Departament de Composició Arquitectònica

Abstract

La presente tesis investiga la evolución de la enseñanza de Arquitectura en Brasil y la constitución del campo profesional local y su relación con el contexto socio-económico. Para ello se indaga el por qué de reproducirse recurrentemente la idea de una relación frágil entre la Escuela y la realidad profesional. Se toma la carrera de arquitecto de la UFRGS como el caso a estudiar. Se analiza el perfil sociológico de los profesionales ahí formados y la evolución de los ejercicios académicos, en un período en el que los profesionales participaron activamente de la elaboración de los Planes de Estudio. Aunque se establecieron sucesivos ajustes en la enseñanza para corresponder al cambio de la auto imagen de los arquitectos, los procesos académicos y los sociales evolucionaron según dinámicas propias. Uno de los retos actuales para la enseñanza es conciliar las demandas didáctico pedagógicas, que buscan una identidad profesional única, y la diversidad de las demandas del mercado, que implican en cierta especialización. Otro es recuperar el sentido cultural de la Arquitectura, relegado por el pragmatismo profesional que predominó en la última década del siglo XX.


This thesis investigates the evolution of Architectural education in Brazil as well as the creation of a base of local professionals and their relationship with the socio economical context. For this purpose we search the reasons why there is a feeling of recurring fragile relationship between the School and the professional reality. We take the degree of Architect from UFRGS as the study case. We analyze the sociological profile of professionals who attended that University and the evolution of academic exercises during a period in which professionals actively participated in preparing the Study Programs. Although successive adjustments were established in education to adapt to the change of image of architects, academic and social processes evolved separately. A current challenge for education is to reconcile didactic-pedagogical demands looking for a unique professional identity and the diversity of market demands implied in some specializations. Another challenge is to recover the cultural sense of Architecture somewhat banished by the professional pragmatism that prevailed in the last decade of the 20th century.

Subjects

30 -Social Sciences theories and methodologies. Sociography. Gender studies; 377 - Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics; 378 - Higher education. Universities. Academic study; 72 - Architecture

Knowledge Area

Àrees temàtiques de la UPC::Arquitectura

Documents

01Es01de01.pdf

1.466Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)