Els ritus de pas a la República Democràtica Alemanya

Author

Fernández Prat, Marta

Director

Estruch Gibert, Joan

Date of defense

2002-09-27

ISBN

8468810401

Legal Deposit

B.4.620-2003



Department/Institute

Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia

Abstract

La present investigació fa una anàlisi, fonamentalment descriptiva, de la forma com el govern de la República Democràtica Alemanya (RDA) va introduir i estendre quatre rituals comunistes: la Namensweihe (acollida d'un nadó a la societat), la Jugendweihe ("ritual d'iniciació" de la joventut envers la comunitat del socialisme real existent), el casament (unió davant la societat de dues persones a fi de configurar una nova família -cèl·lula bàsica de la societat) i les exèquies (comiat, per defunció, d'una persona de la comunitat).<br/>Es mostra com la presència d'aquests rituals comunistes implica, més o menys explícitament segons el moment històric, una confrontació amb la institució que fins aquell moment havia monopolitzat els corresponents rituals i, consegüentment, la visió del món que calia tenir, compartir i transmetre. L'Estat de la RDA, s'ajuda dels rituals, per introduir als seus ciutadans tot un nou sistema político-econòmico-social, és a dir, una cosmovisió. Per aconseguir-ho, el Partit havia de realitzar dues tasques: d'una banda, deslegitimar qualsevol altra cosmovisió i, en conseqüència, qualsevol altra institució que es presentés com a dotadora de sentit. D'altra banda, havia de buscar els propis mecanismes de legitimació tenint en compte que, com més acceptat i interioritzat és un sistema de valors i la institució que els sosté, menys necessitat té aquesta d'usar el poder de la força física coercitiva.<br/>La tesi dedica més atenció a un dels quatre rituals, concretament el de la Jugendweihe, perquè fou aquell que més esforços va costar al Règim, el que més rius de tinta havia fet córrer i el que, no sense motius, més resistència havia desencadenat en algunes capes de la població. La Jugendweihe implicava una elevada dosi d'adoctrinament dirigit a uns ciutadans de tendra edat i que, per tant, eren més receptius a qualsevol sistema d'idees i valors que se'ls fes arribar. Era un ritual, a més, que no durava un dia, sinó tot un curs acadèmic. Les sessions de preparació d'aquest no només anaven destinades a exposar el funcionament de la cerimònia i el "nou estatus" moral i legal que adquiria l'individu al dia de la celebració, sinó també a adoctrinar als joves en la Weltanschauung del marxisme-leninisme passat pel sedàs del SED (Partit Únic).


This is basically a piece of descriptive research on how the German<br/>Democratic Republic (GDR) Regim, introduced and spread four communist <br/>rituals: the Namensweihe (the welcoming of a baby to society), the <br/>Jugendweihe (the union of two people before the society in order to <br/>start a new family -basic cell of the society) and the funeral rites <br/>(the farewell -passing away- of somebody of the community).<br/>The present research shows how the presence of those communist rituals <br/>imply -depending on the historical events- a confrontation with the <br/>institution which, so far, had monopolized (until the birth of the GDR) <br/>the rituals and, consequently, the vision of the world that everybody <br/>had to have, share and transmit. The State used these rituals to <br/>introduce their citizens to a completely new political, economical and <br/>social system, also a cosmovision. In order to attain it, the Socialist <br/>Party had to perform different missions: on the one hand , they had to <br/>desligitimize any other cosmovision, that is, any other institution that <br/>could pretend to have the real or the only sense of life. On the other <br/>hand, it had to look for its own legitimate mechanisms. As far as this <br/>latter idea is concerned, the Party could not ignore that the more <br/>accepted and assumed a system of values and an institution is, the less <br/>need does this institution have to use the power of coercitive force.

Keywords

Pas; RDA; Ritus

Subjects

316 - Sociology

Knowledge Area

Ciències Socials

Documents

mfp1de3.pdf

339.5Kb

mfp2de3.pdf

242.6Kb

mfp3de3.pdf

402.0Kb

 

Rights

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)