Determinants de l'èxit cinematogràfic. Model d'anàlisi de la producció catalana 2008-2014

Author

Castells Ros, Ramon

Director

Bonet, Lluís (Bonet i Agustí)

Date of defense

2017-07-19

Pages

295 p.



Department/Institute

Universitat de Barcelona. Facultat d'Economia i Empresa

Abstract

Cada divendres les cartelleres cinematogràfiques s’omplen de nous títols que cerquen atraure el màxim nombre d’espectadors al cinema. Poques pel·lícules aconseguiran mantenir-se a la gran pantalla durant algunes setmanes; la majoria seran reemplaçades ràpidament per deixar lloc a les noves produccions, que esperen ser estrenades. Des dels anys vuitanta del segle XX molts autors s’han interessat per determinar a partir d’un model matemàtic quins factors ajuden a aconseguir l’èxit d’una pel·lícula i, d’aquesta manera, mitiguen l’alt risc que suposa el negoci cinematogràfic. Algunes de les preguntes que s’han plantejat aquests autors de forma més recurrent són les següents: com responen els espectadors davant l’obtenció d’un premi?, com influeix en el públic incloure en l’elenc un actor reconegut? o quin efecte té la crítica professional en la decisió d’anar al cinema a veure una pel·lícula determinada? El repte principal d’aquesta recerca ha estat adaptar a la realitat del cinema català els criteris que fins ara s’han emprat per analitzar altres indústries cinematogràfiques, sobretot la nord-americana. La disparitat entre el model cultural i industrial d’aquestes dues cinematografies augurava uns resultats significativament diferents. S’ha recollit informació de 267 produccions catalanes estrenades entre els anys 2008 i 2014 i, seguint el treball dels autors consultats, s’ha realitzat una anàlisi multivariable per contrastar de forma conjunta tots els possibles factors que poden intervenir en l’èxit cinematogràfic. Només d’aquesta manera ha estat possible reduir considerablement el nombre de determinants de l’èxit per establir els que realment tenen influència en l’explotació en sala d’una pel·lícula. Els resultats que s’han assolit són reveladors i definidors de la realitat en la qual es desenvolupa la producció de cinema a Catalunya i refermen amb evidències científiques el coneixement subjectiu d’aquest sector. Per tant, el principal valor d’aquesta recerca radica en el contrast objectiu mitjançant una tècnica provada estadísticament, que, en refermar el coneixement subjectiu previ, aporta seguretat a l’hora de prendre mesures i d’actuar sobre la realitat examinada. Una primera conclusió general del treball realitzat és la poca connexió d’una part de la producció cinematogràfica catalana amb els espectadors ja que un terç de la producció catalana del període analitzat no ha estat vista per gairebé cap espectador. En segon lloc, i com a resum de les conclusions que s’han obtingut amb aquesta recerca es pot avançar que els aspectes pressupostaris i l’estructura empresarial del sector són els aspectes que més influeixen en l’èxit d’una pel·lícula catalana, seguits del reconeixement generat pels guardons principals dels premis Goya —i dels premis Gaudí a Catalunya—, que comporta una forta repercussió en el nombre d’espectadors que aconseguirà aquella pel·lícula. Per contra, la presència en festivals no té cap influència en l’èxit intern d’una pel·lícula, però és determinant en la internacionalització. Pel que fa als factors artístics, només s’ha trobat una relació directa entre l’idioma utilitzat per al rodatge i els resultats obtinguts en taquilla. La resta de factors que s’han introduït en l’anàlisi s’han descartat, atès que no aporten informació significativa al model. La comparació de l’anàlisi sectorial amb els resultats del treball empíric assenyala una peculiar coincidència entre els principals problemes que afecten el sector cinematogràfic català i els factors que intervenen en l’èxit de la seva producció: nivell de pressupost i estructura empresarial són factors que limiten la producció cinematogràfica catalana, però, alhora, apareixen com els determinants més influents en la consecució d’uns bons resultats d’explotació, tant al mercat interior (l’espanyol) com a l’exterior (l’europeu).


Every Friday, movie listings fill up with new films seeking to attract as many moviegoers to the cinema as possible, but only a few movies will manage to stay on the big screen for weeks. During the 1980s, many researchers used mathematical models to attempt to determine the factors which help to make a film successful, and so mitigate the high risks involved in the movie business. The main challenge of this study has been to adapt to the Catalan cinema industry the criteria which have been used to analyze other film industries, above all the American industry. Following the work of the researchers consulted, data from 267 new Catalan productions from between 2008 and 2014 was obtained, and a multivariable analysis was carried out to evaluate all the possible factors which might contribute to the success of a film. The results obtained are revealing, and help to clarify the reality of film production in Catalonia, providing scientific evidence to back up the subjective knowledge of the sector. Thus the value of the study lies in employing a statistically proven method to reinforce previously subjective knowledge, and provide security when making key decisions in film-making. To summarize the conclusions obtained in this study, it can be stated that budgetary factors and production company characteristics are the aspects which play the most important role in the success of a Catalan film, followed by the recognition generated by the main awards, the Goyas – and the Gaudi awards in Catalonia – which also have a major impact on the number of moviegoers who choose to see the film. By contrast, movies’ presence at festivals has no influence on the national success of a film but is decisive in its international career. As for artistic factors, it has only been possible to establish a direct relationship between the language in which the film is made and the results at the box office. The rest of the factors introduced in the analysis have been discounted, given that they do not contribute any significant information to the model.

Keywords

Indústria cinematogràfica; Industria cinematográfica; Motion picture industry; Crítics de cinema; Críticos de cine; Film critics; Consum cultural; Consumo cultural; Cultural consumption; Premis; Premios; Awards; Actors; Actores; Subvencions; Subvenciones públicas; Subsidies; Catalunya; Cataluña; Catalonia

Subjects

79 - Recreation. Entertainment. Games. Sport

Knowledge Area

Ciències Jurídiques, Econòmiques i Socials

Documents

RCR_TESI.pdf

4.859Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

This item appears in the following Collection(s)