Food Journalism: Building the discourse on the popularization of gastronomy in the twenty-first century

Author

Fusté Forné, Francesc

Director

Masip Masip, Pere

Date of defense

2017-07-07

Pages

293 p.



Department/Institute

Universitat Ramon Llull. Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna

Abstract

El periodisme gastronòmic és una tipologia de periodisme especialitzat que consisteix en la narració de la gastronomia. Aquesta tesi té com a objectiu estudiar la importància de la gastronomia en la premsa diària durant el període 2005-2015 a Catalunya i Espanya, amb una perspectiva comparativa per al cas dels Estats Units. El treball empíric realitzat inclou l’anàlisis de cinc diaris (El Mundo, El País, El Periódico, La Vanguardia i The New York Times) i està basat en l’estudi de 6,189 articles periodístics. S’ha portat a terme una metodologia tant quantitativa com qualitativa amb l’objectiu de determinar quines són les principals característiques dels continguts gastronòmics i veure com el discurs al voltant de la gastronomia ha evolucionat en la premsa escrita del segle XXI.


El periodismo gastronómico es una tipología de periodismo especializado que consiste en la narración de la gastronomía. Esta tesis tiene como objetivo estudiar la importancia de la gastronomía en la prensa diaria durante el período 2005-2015 en Cataluña y España, con una perspectiva comparativa para el caso de los Estados Unidos. El trabajo empírico realizado incluye el análisis de cinco periódicos (El Mundo, El País, El Periódico, La Vanguardia y The New York Times) y está basado en el estudio de 6,189 artículos periodísticos. Se ha llevado a cabo una metodología tanto cuantitativa como cualitativa con el objetivo de determinar cuales son las principales características de los contenidos gastronómicos y ver como el discurso entorno la gastronomía ha evolucionado en la prensa escrita del siglo XXI.


Food journalism is a special interest journalism that consists on the drawing of narratives with regards to gastronomy. This thesis aims at studying the importance of gastronomy in daily print media during the period 2005-2015 in Catalonia and Spain, with a comparative perspective for the case of the United States. Empirical work includes the analysis of five newspapers (El Mundo, El País, El Periódico, La Vanguardia and The New York Times) and is based on the study of 6,189 newspapers’ articles. Both a quantitative and qualitative analysis is carried out in order to determine the features regarding the gastronomy contents and how gastronomy news have discoursively evolved in the twenty-first century printed media.

Keywords

Food Journalism; Gastronomy; Media narratives; Specialist Journalism

Subjects

663/664 - Food and nutrition. Enology. Oils. Fat

Knowledge Area

Ciències socials, periodisme i documentació

Documents

Tesi_Francesc_Fuste.pdf

3.334Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)