El transporte público urbano de autobuses en la ciudad de Santiago de Chile: Una propuesta de bases de licitación pública

Author

Torres Céspedes, Manuel Enrique

Director

Ruiz del Portal, X. (Xavier)

Date of defense

2017-05-25

Pages

355 p.



Department/Institute

Universitat de Lleida. Departament d'Economia Aplicada

Abstract

Cada vegada que es consulta als xilens quin és el principal problema del seu país, assenyalen sempre el transport públic. Es tracta d’un tema complex, dons ens enfrontem a un total de 6.400 autobusos, amb 377 recorreguts, que cobreixen una àrea de 2400 km2 dintre de les 34 comunes que componen la ciutat de Santiago. D’altra banda, cada dia es constata en major mesura el fracàs que per diverses raons ha tingut el sistema fins ara vigent, el qual va ser implementat a partir d’unes bases establertes el 2005 com a conseqüència d’una convocatòria de licitació pública. Aquesta tesi té com a objectiu central contribuir a resoldre el problema principal dels residents a Santiago de Xile. Per aconseguir-ho, partirem d’una anàlisi detallada de l’actual sistema de transport públic d’autobusos, anomenat Transantiago, i dels seus orígens i experiències al llarg dels darrers anys, amb la finalitat de descobrir les causes de les seves deficiències i les eventuals possibilitats de millora.


Cuando se pregunta a los chilenos por el principal problema del país, invariablemente responden que el transporte público. Se trata de un tema complejo, ya que nos encontramos ante un total de 6.400 autobuses, con 377 recorridos, que cubren un área de 2400 km2 dentro de las 34 comunas que componen la ciudad de Santiago. Por otra parte, cada día en mayor medida se constata el fracaso que por diversas razones ha tenido el sistema hasta ahora vigente, el cual fue implementado a partir de unas bases establecidas en 2005, como consecuencia de una convocatoria de licitación pública. La presente tesis tiene como objetivo central el contribuir a resolver este importante problema que tienen, a día de hoy, los residentes en Santiago de Chile. A tal fin, se parte de un análisis detallado del actual sistema de transporte público de autobuses, el denominado Transantiago, sus orígenes y experiencias a lo largo de los últimos años, con el fin de descubrir las causas de sus deficiencias así como las eventuales posibilidades de mejora.


When asked what the most important issue facing their country is, Chileans routinely refer to public transport systems. In the Santiago Metropolitan Region alone, the Transantiago system administers up to 6.400 buses covering a total area of 2400 km2 along 377 different routes. In spite of these numbers, it is increasingly evident that this system has failed. The Transantiago was implemented following a request for proposals published in 2005. The main objective of this Thesis is to help solve the mobility problems of the inhabitants of Santiago de Chile. As such, we started with a detailed analysis of the Transantiago in its current form. Furthermore, we examined its origins and history in order to better understand the causes of its problems and to find scope for improvement.

Keywords

Transport públic; Transporte público; Public transport

Subjects

33 - Economics. Economic science

Knowledge Area

Economia Aplicada

Documents

Tmetc1de1.pdf

6.931Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)