Three essays on urban spatial structure in the Metropolitan Area of Mexican Valley

Author

Sánchez Trujillo, Vania

Director

Muñiz Olivera, Iván

Date of defense

2016-11-04

ISBN

9788449068027

Pages

110 p.



Department/Institute

Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Economia Aplicada

Abstract

Los efectos positivos y negativos de la aglomeración de la población y el empleo son más fuertes en las ciudades que en cualquier otro lado. Las externalidades medio ambientales negativas y sus efectos en la calidad de vida de la población, -en otras palabras, la sostenibilidad urbana-, están tomando mayor importancia en los temas principales de discusión en la Economía Urbana. Cada vez un número mayor de estudios confirma que dichas externalidades dependen de las características funcionales y la organización espacial de las áreas urbanas El policentrismo es la estructura urbana espacial en la que coexiste más de un centro de empleo, es decir, aglomeraciones relevantes de actividad económica. Al policentrismo, se le ha asociado teóricamente la ventaja de permitir distancias entre los lugares de residencia de los trabajadores y los de la actividad económica más cortas. No obstante, hay trabajos que muestran que los efectos de la forma y la estructura espaciales urbanas en las pautas de suelo y movilidad pueden diferir según sean las condiciones económicas, sociales y demográficas de la población. Así pues, mientras que en las ciudades de los países desarrollados las periferias son menos densas y más ricas que las áreas centrales; en los países en desarrollo, las periferias son mayoritariamente las áreas más densas y pobres de las ciudades. “Cities in developing countries are both important and problematic realities, being the recipient of rural unemployment for a long time, and thus locus where the rural crisis generates its negative effects: poverty, social tensions and social disease, high income inequalities, natural resources scarcity, environmental decay: they all mirror unprecedented and dramatic appearances, concentrated in particular territorial settings, and call for particular attention in spatial economic analysis” (Capello & Nikjamp, 2005: 3). En este escenario, la MAMV es un caso de estudio relevante. De un lado su estructura espacial ha estado evolucionando de un monocentrismo fuerte, a un policentrismo cuando menos incipiente. Detrás de esta evolución, se hallan un largo proceso de descentralización de la población durante la última mitad del siglo pasado y un intenso proceso de descentralización del empleo ocurrido en el último par de décadas. Por otro lado, el área metropolitana y especialmente la Ciudad de México, se halla en el top tres del ranking de ciudades más pobladas y grandes del mundo. Finalmente, también se la reconoce como una de las ciudades con los más altos niveles de congestión y de contaminación atmosférica en todo el globo, hasta generar la idea de que el sistema de transporte público en la ciudad está colapsando. El objetivo principal de la tesis es responder a la cuestión de en qué medida los subcentros de empleo influyen en la pauta de uso del suelo y de commuting. Los objetivos particulares, según se fueron abordando dichas cuestiones en cada capítulo, son analizar la relación entre la estructura espacial o la forma espacial urbana con la pauta de usos de suelo y la pauta de commuting, así como la pauta de emisiones de GEI en la MAMV. De este modo, indirectamente intentamos responder a la cuestión de qué tanto la planeación urbana relacionada con el modelo de desarrollo urbano policéntrico puede ser un mecanismo para aliviar las externalidades negativas de la aglomeración de la población y de la actividad económica. En la tesis tratamos dos retos empíricos. Primero, intentamos tener en cuenta los problemas de endogeneidad que por la estructura de los datos es relevante en la identificación del efecto de las variables de estructura y forma espaciales urbanas sobre las pautas de uso de suelo y de commuting. Y segundo, pocos estudios abordan el efecto neto de cada tipo de variables, de las variables de estructura urbana espacial por un lado y de las variables de forma urbana por otro. Aunque como señalamos puntualmente hay aún cuestiones pendientes sobre ambos temas econométricos.


The positive and negative effects associated with the agglomeration of people and jobs are stronger in cities than elsewhere. The analysis of negative environmental externalities and their effects on the quality of life of the population, is gaining importance in Urban Economics discussions. In general, large cities which originally had a monocentric spatial structure where the CBD was the only significant concentration of employment are adopting urban spatial structures that can be polycentric, radial, dispersed or some combination of the three. Polycentrism can be defined as the emergence of alternative employment centers peripheral to the CBD. Polycentrism is presented as a spatial structure that reproduces the benefits of employment agglomeration on a smaller scale, without having to bear the costs of congestion which are characteristic of monocentrism. The new employment centers could redirect workers living in the periphery to closer destinations. However, there are papers argue, the effects of form and urban spatial structure on land use and mobility may differ depending on the economic, social and demographic conditions of the city in question. A peculiarity affecting the cities of developing countries is that, while in the cities of developed countries peripheries are less dense and richer than the central areas; in developing countries, peripheries are mostly poorer and denser than most central areas. From this it follows that the results of the empirical evidence on the subject cannot be generalized: “cities in developing countries are both important and problematic realities, having been the recipient of rural unemployment for a long time, and are thus loci where the rural crisis generates its negative effects: poverty, social tensions… environmental decay: they all mirror unprecedented and dramatic appearances, concentrated in particular territorial settings, and call for particular attention in spatial economic analysis” (Capello & Nikjamp, 2005: 3). In this scenario, the Metropolitan Area of the Mexican Valley (MAMV) is a relevant case of study. The MAMV is ranked in the top three of the most populated, sprawling, congested and polluted cities of the world. Its spatial structure has evolved from a strong monocentrism, to an emerging polycentrism. The main aim of this thesis is to investigate to what extent polycentrism presents a more efficient model of residence-to-work mobility than monocentrism or dispersion, thus helping to reduce CO2 emissions associated with such mobility. The specific objectives, according to how these issues were addressed in each chapter, are: analyzing a) the relationship between the urban spatial structure of the MAMV with the pattern of land uses (employment and population densities), b) the relationship between both the urban spatial structure and form with commuting distance, and c) the relationship between the urban spatial structure and form with emissions of greenhouse gases (GHGs). Thus, we try to answer the question of whether a model of urban planning that is committed to polycentrism or compact city model can be a good mechanism for a more efficient and sustainable mobility model. The thesis presents three new aspects. The first one is that it tries to deal with the problems of endogeneity that are usually present in these empirical exercises and have only recently been addressed. The second aspect is that it carries out a more thorough than usual analysis on the impact of different measures of urban spatial form and structure. The third aspect is that it is the first time that a similar analysis has been applied to Mexico City, despite its importance as one of the largest mega-cities on the planet an a typical city of the developing countries.

Keywords

Estructura espacial urbana; Urban spatial structure; Desplaçaments al lloc de feina; Desplazamientos al lugar de trabajo; Commuting; Emissions de gasos amb efecte hivernacle; Emisiones de gastos con efecto invernadero; GHG emissions

Subjects

33 - Economics. Economic science

Knowledge Area

Ciències Socials

Documents

vst1de1.pdf

1.241Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
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