El feedback efectiu personalitzat en entorns virtuals : estudis des de la perspectiva estudiant-professor

Autor/a

Plana Erta, Dolors

Director/a

Simó, Pep

Codirector/a

Moya Gutiérrez, Soledad

Fecha de defensa

2016-07-13

Páginas

147 p.



Departamento/Instituto

Universitat Politècnica de Catalunya. Departament d'Organització d'Empreses

Resumen

La implantació de l'EEES ha plantejat profundes transformacions en l'educació superior al posar l'atenció en el procés d'aprenentatge de l'estudiant en lloc d'estar, com fins ara, focalitzat en el procés d'ensenyament del professor. El nou paradigma suposa un canvi en l'avaluació dels processos d'ensenyament i aprenentatge i demanda una nova manera d'actuar orientada a una educació que posicioni l'aprenentatge i l'estudiant en un lloc central (Sangrà et al., 2004). El rol de l'estudiant i del docent han de canviar, l'estudiant ha d'adoptar una actitud activa i el docent ha de guiar, orientar i assessorar l'activitat realitzada per l'estudiant (Pozo Municio et al., 2006). Promoure aquests comportaments en els participants de l'activitat educativa no és senzill. Nombrosos estudis mostren que si es canvia cóm s'avalua i què s'avalua es possible canviar la manera d'aprendre de l'estudiant. Un model educatiu que posa a l'estudiant en el centre del procés d'aprenentatge ha d'estructurar-se al voltant d'una avaluació contínua, que no tingui lloc únicament al final del procés d'aprenentatge sinó durant el mateix, que proporcioni informació útil a l'estudiant amb la finalitat de millorar quan encara si és a temps (Gibbs & Simpson, 2004). Set de les deu condicions que segons Gibbs i Simpson ha de complir un sistema d'avaluació continuada per afavorir un aprenentatge efectiu, fan referència al feedback proporcionat pels professors a les activitats realitzades per l'estudiant durant el procés d'avaluació, ara bé, un feedback sense una resposta per part de l'estudiant és totalment improductiu per a l'aprenentatge (Laurillard, 2002). L'estudiant l'ha de llegir i aplicar, i aquest punt suposa que el feedback no només ha d'estar ben elaborat i facilitat a temps per poder ser aprofitat, sinó que també ha de promoure la capacitat d'autoregulació de l'estudiant (Nicol & Macfarlane-Dick, 2006) per aconseguir que l'alumne es comprometi amb el seu aprenentatge. Tenint en compte el creixement exponencial que estan tenint el cursos virtuals, i que s'espera continuï (Allen, Seaman, & Garret, 2007), la retroalimentació és una necessitat. Per tant, sha d'aprofundir en el feedback docent o instructor feedback com estratègia factible per donar cabuda a un ventall més ampli de matèries i tipologies d'activitats d'avaluació continuada. Promoure l'estratègia del instructor feedback en aules amb una elevada ràtio professor/estudiant és un repte important. En aquest context la present tesi doctoral s'ha proposat identificar aquells factors que contribueixen a implantar de forma efectiva el feedback individual realitzat pel professor en un entorn online asíncron, tant des de l'òptica de l'estudiant com del professorat. Per això ha donat resposta a les següents preguntes de recerca: 1) Quina opinió té l'alumnat del feedback personalitzat promogut pel docent en un entorn virtual? I més concretament, quina caracterització fa del feedback rebut? I, quines variables considera rellevants al valorar el feedback com a satisfactori?; i 2) Quina experiència ha tingut el professorat d'un entorn virtual al proporcionar un feedback personalitzat? I més concretament, quina opinió té del feedback personalitzat? Quins obstacles ha tingut? I quina relació s'estableix amb el temps invertit per comentari?


The EHEA has brought profound changes in higher education to bring attention to the process of student learning instead of being, as before, focused on the teaching of the teacher. The new paradigm is a change in the assessment of teaching and learning, and demand a new way of acting oriented education and learning which places the student in a central place (Sangrà et al., 2004). The role of the student and the teacher must change, students must take an active attitude and the teacher must guide, advice and guide the activities carried out by the student (Municio Pozo et al., 2006). To promote these behaviors in participants of educational activity is not easy. Numerous studies show that changing how we assess and what we asses it is possible to change the way students learn. An educational model that puts the student at the center of the learning process should be structured around a continuous assessment, which takes place not only at the end of the learning process but during it, that provides students with useful information to improve when if even for a time (Gibbs & Simpson, 2004). Seven of the ten conditions according to Gibbs and Simpson must meet a system of continuous assessment to promote effective learning, refer to the feedback provided by teachers in the activities of the student during the evaluation process, however, feedback without a response from the student is totally unproductive learning (Laurillard 2002). The student must read and be applied, and this point means that the feedback should not only be well prepared and provided in time to be used, but also the ability to promote student self-regulation (Nicol & Macfarlane-Dick, 2006) to ensure that students are committed to learning. Given the exponential growth that the online courses are taking, and is expected to continue (Allen, Seaman & Garrett, 2007), feedback is a must. Therefore, it should deepen the instructor feedback feasible strategy to accommodate a wider range of subjects and types of activities of continuous assessment. To promote the strategy of classroom instructor feedback with a high ratio teacher / student is a challenge. In this context, this thesis has been proposed to identify those factors that contribute to effectively implement the personalised feedback made by an individual teacher in an online environment asynchronous, both from the perspective of the student and the teacher. So for this I have responded to the following research questions: 1) What do students think of personalised feedback promoted by the teacher in a virtual environment? And more specifically, what makes characterization of the feedback received? And, what variables do students consider relevant to assess as satisfactory feedback?; and 2) What experience have a virtual teachers had to provide personalised feedback? And more specifically, what opinion do they have of personalised feedback? What obstacles have they had? And what is the relationship with the time taken to comment?

Materias

371 - Organización y gestión de la educación y de la enseñanza

Área de conocimiento

Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge

Documentos

TDPE1de1.pdf

1.752Mb

 

Derechos

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)