Els contenidors ceràmics de transport al voltant del segle XVII: arqueometria de l'intercanvi de mercaderies entre la Península Ibèrica i l'Amèrica colonial

Author

Gómez Ferrer, Samantha

Director

Buxeda i Garrigós, Jaume

Iñañez, Javier G.

Date of defense

2016-01-11

Pages

181 p.



Department/Institute

Universitat de Barcelona. Departament de Prehistòria, Història Antiga i Arqueologia

Abstract

L'expansió de l'imperi hispànic durant el segle XVI va suposar un important moviment de mercaderies per mitjà de contenidors de transport ceràmics produïts a la Península Ibèrica. A més, aquests contenidors s'han de considerar una dada històrica rellevant per a l'estudi de la influència europea en els processos de transculturació de les societats americanes durant la conquesta (Deetz 1996), processos dels quals els contenidors en són tan sols una part de l'evidència que es completa amb la ceràmica fina, anomenada majòlica, i la ceràmica comuna i de cuina vidrada, entre d'altres. L'estudi de tots aquests tipus ceràmics s'inscriu en el projecte Tecnolonial-Impacte tecnològic en el Nou Món colonial. Canvi cultural en arqueologia i arqueometria ceràmica (HAR2008-02834, 2008-2011, i HAR2012-33784, 2013-2016) finançat pel \textit{Ministerio de Economía y Competitividad}. Així, l'objectiu principal d'aquesta tesi és aprofundir en el coneixement dels contenidors de transport dels centres productors peninsulars i dels centres receptors en el món colonial centrant-nos en els segles XVI i XVII, amb antecedents que es remunten fins al segle XIV, mitjançant l'estudi arqueomètric. S'han caracteritzat químicament 253 ceràmiques per mitjà de la fluorescència de raigs X i, una part d'aquestes, també per mitjà de l'anàlisi d'activació neutrònica. La provinença ha estat complementàriament estudiada a partir de l'observació d'una mostra d'aquests individus per mitjà de petrografia per microscòpia òptica de làmina prima. A més, aquestes 253 ceràmiques han estat igualment caracteritzades mineralògicament per difracció de raigs X per tal d’obtenir dades sobre la seva tècnica de producció, estudi tècnic que, per primer cop en aquests materials, ha estat complementat amb l'estudi de les seves propietats mecàniques a partir de diferents assajos de laboratori, i de la determinació de les microestructures de la matriu per microscòpia electrònica de rastreig, per tal d'avaluar-ne la seva adequació a l'acompliment com a materials de transport de béns en desplaçament transatlàntics per vaixell. Els resultats han permès caracteritzar 29 produccions ceràmiques dels centres productors peninsulars i panamenys, així com produccions ceràmiques de zones productores encara desconegudes. Així s'han pogut identificar diversos grups de referència per Sevilla i Barcelona, però també per València i per les produccions de Panamà de pasta vermella que tindran una projecció especialment important, sembla ser, en l'àmbit del Pacífic. Així, en la major part dels jaciments americans estudiats a la zona circum-Caribe els contenidors que es detecten són, en la seva àmplia majoria, de provinença sevillana o relacionats amb aquesta ciutat, configurant el que s’endevina com una dinàmica atlàntica diferenciada de la suposada dinàmica del Pacífic. A més, s'ha pogut comprovar la gran diferència tècnica entre les produccions peninsulars, i en concret sevillanes, realitzades amb argiles calcàries cuites a altes temperatures per tal de desenvolupar unes òptimes propietats mecàniques, perfectament adaptades a les característiques d'acompliment d'uns contenidors de transport en vaixell per a viatges transatlàntics, i els materials ja de producció americana de Panamà, realitzats amb argiles poc calcàries que els confereixen unes propietats mecàniques clarament inferiors. Així, cal considerar que l'establiment de produccions ceràmiques de tipus europeu a Amèrica és un fenomen que revela la seva complexitat quan s'observen les implicacions de la seva tècnica de producció, proporcionant un nou focus d'estudi en l'intent de comprendre com i perquè es produeixen aquests canvis en un procés necessàriament complex com és l'expansió europea, i castellana en concret, en el continent americà.


The expansion of the Hispanic empire during the sixteenth century supposed a major movement of goods through ceramic transport jars produced in the Iberian Peninsula. These containers must be considered a historical source for the study of European influence in American societies. The main objective of the present thesis is the study of transport jars from Seville and Barcelona, as well as its dissemination in the colonies during the seventeenth century, through an archaeometrical methodology. For this, 253 ceramic shreds has been characterised chemically, mineralogically, and a complementary technological study, to assess the provenance and technological study. The results have allowed the characterisation of 29 chemical groups, identified as Seville, Barcelona and Valencia transport jars production, as well as the red paste containers production in Panama. Thus, most of the sites studied in the American zone circum-Caribbean containers are detected in their vast majority of Seville provenance or relating to this city. In addition, the results shows the technical difference between the mainland productions, specifically Sevillians, made from calcareous clays and fired at high temperatures to develop optimum mechanical properties perfectly adapted to the performance characteristics of transatlantic trade, and the American productions of Panama red paste containers, made with non-calcareous clays. Also, it has been considered that the establishment of European productions in America is a complex phenomenon as new productions techniques appeared, providing a new focus of studies in the attempt to understand how and why these changes in pottery production occurred during the European expansion.

Keywords

Ceràmica; Cerámica; Pottery; Contenidors; Contenedores; Container cargo; Arqueometria; Arqueometría; Archaeometry; Relacions culturals; Relaciones culturales; Cultural relations; Comerç marítim; Comercio marítimo; Maritime trade; Transport marítim; Transporte marítimo; Maritime transport; Colonialisme; Colonialismo; Colonialism

Subjects

90 - Archaeology. Prehistory

Knowledge Area

Ciències Humanes i Socials

Documents

SGF_TESI.pdf

13.87Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)