La construcció d'un personatge convincent a través de les estratègies discursives: el cas d'Enric Marco

Autor/a

Inglés Yuba, Ricard

Director/a

Vilà i Santasusana, Montserrat

Fecha de defensa

2016-02-05

ISBN

9788449027840

Páginas

843 p.



Departamento/Instituto

Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Catalana

Resumen

L’objectiu de la nostra investigació és analitzar la manera com una identitat convincent pot ser construïda a través de les estratègies discursives. Per començar, establim un marc teòric que ens permet definir de manera apropiada la noció d’identitat. D’entre les diferents tendències i orientacions amb què presentem la nostra recerca, ens decantem finalment pel Constructivisme social, per la seva concepció de la identitat d’arrel discursiva. De la mateixa manera, tenim en compte diferents constructes que deriven d’aquesta assumpció de la identitat, com ara la indexicalitat o el Footing. També tractem la noció de les estratègies discursives tal com la desenvolupen, sobretot, l’Anàlisi crítica del discurs i la Pragmàtica. I finalment, discutim la noció de Macroestructura i ens centrem en les diferents operacions que la faciliten. Seguidament, passem a l’anàlisi del corpus. Aquest consta de 243 documents i tots ells aporten mostres de la construcció i/o difusió a través dels mèdia d’una mateixa identitat. Apliquem les estratègies discursives a una selecció d’aquests documents per tal de comprovar quin tipus d’estratègies són les més emprades per transmetre un cert tipus d’identitat. A més, suggerim que dues macroestructures diferents estan contínuament projectades en els documents; bé l’una, bé l’altra, depenent de la data en què els discursos són articulats (si constitueixen un producte previ a la descoberta de la mentida en la història del nostre cas d’estudi). Una de les paraules clau en la nostra investigació, juntament amb “self”, “estratègia” o “interacció”, és “involvement” (“complicitat”). El nostre cas d’estudi busca generar complicitat amb el receptor per tal que aquest n’esdevingui ferm seguidor. Concloem, en conseqüència, que el nostre cas d’estudi no persegueix només explicar un relat de vida –inventat o real- sinó que malda per obtenir quelcom més: vol provocar admiració en l’auditori.


The aim of our investigation is to analyze how a convincing identity can be built through discourse strategies. To begin with, we establish a theoretical framework that enables us to define appropriately the notion of identity. Amongst the different trends and orientations that we present our research with, we privilege Social constructivism, with its discourse-based notion of identity. Likewise, constructs that derive from this assumption of identity are taken into account, such as Indexicality or Footing. We also tackle on the notion of discourse strategies very much developed by Critical Discourse Analysis (CDA) and Pragmatics. And finally, we discuss the notion of Macrostructure and focus on the different operations that enable it. We then turn to the analysis of our corpus. It features 243 documents and they all show evidence of the construction and/or dissemination through the media of one same identity. We apply the strategies of the discourse to a selection of these documents to check which kind of strategies are the most used to convey a certain type of identity. Besides, we suggest two different macrostructures are continuously projected onto the documents, depending on the date they are articulated (whether they are a product previous to the discovery of a lie in the story of our case of study). One of the keywords in our investigation –alongside with “self”, “strategy” or “interaction”- is “involvement”. Our case of study seeks to generate involvement with the recipient so that they become followers of his. We conclude, therefore, that our case of study does not simply want to tell a story –invented or real-, but looks for something else: he wants to provoke admiration in his recipients.

Palabras clave

Identitat; Identity; identidad; Estratègia discursiva; Discourse strategy; Estrategia discursiva; Implicació; Involvement; Implicación

Materias

80 - Cuestiones generales relativas a la lingüística y literatura. Filología

Área de conocimiento

Ciències Humanes

Documentos

riy1de1.pdf

3.070Mb

 

Derechos

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)