Sota el signe de l'Odissea: el viaggio in Italia del cinema modern: de Rossellini a El menyspreu

dc.contributor
Universitat Pompeu Fabra. Departament de Comunicació
dc.contributor.author
Llorca, Vicenç
dc.date.accessioned
2015-12-21T10:36:52Z
dc.date.available
2019-11-08T11:00:11Z
dc.date.issued
2015-10-30
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/328434
dc.description.abstract
Aquesta tesi pretén demostrar que l’Odissea constitueix un dels eixos vertebradors del cinema modern, ja que actua com a signe des del qual s’estableix un paradigma interpretatiu de la pròpia modernitat cinematogràfica i com a focus de noves formes artístiques i nous continguts temàtics. El film que ho fa possible és Le Mépris (1963) de Jean-Luc Godard. Per fonamentar-ho, s’hi han investigat dos aspectes clau: la influència de Roberto Rossellini i l’evolució del cinema italià de la mà d’Antonioni i Fellini, i el diàleg establert entre l’obra de Godard i la novel•la de la qual parteix, Il disprezzo (1954) d’Alberto Moravia. Aquestes dues línies d’anàlisi reconeixen com a comú denominador el tractament temàtic del sentiment del menyspreu, esdevingut símbol de l’evolució de la parella en la segona meitat del segle XX i de la metàfora del buit i de la crisi de valors de l’època.
dc.description.abstract
This thesis aims to demonstrate that the Odyssey is one of the backbones of modern cinema as it acts as a sign from which it establishes an interpretative paradigm of modern cinema itself and as a source of new artistic forms and new thematic content. The film that makes this possible is Le Mépris (1963) by Jean-Luc Godard. In support of this, two key aspects were investigated: the influence of Roberto Rossellini and the evolution of Italian cinema through directors Fellini and Antonioni, and the dialogue established between Godard's work and the novel from where it starts, Il disprezzo (1954) by Alberto Moravia. These two lines of analysis have one common denominator: The way in which the feeling of contempt is treated, by becoming a symbol of the evolution of couples during the second half of the twentieth century and also of the metaphor of the void and of the crisis of moral values from that time period.
dc.format.extent
281 p.
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cat
dc.publisher
Universitat Pompeu Fabra
dc.rights.license
ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Odissea
dc.subject
Homer
dc.subject
Ulisses
dc.subject
Penèlope
dc.subject
Troia
dc.subject
Ítaca
dc.subject
Rossellini
dc.subject
Viaggio in Italia
dc.subject
Modernitat cinematogràfica
dc.subject
Menyspreu
dc.subject
Le Mépris
dc.subject
Il disprezzo
dc.subject
Moravia
dc.subject
Godard
dc.subject
Antonioni
dc.subject
Fellini
dc.subject
Mise en abîme
dc.subject
Odyssey
dc.subject
Odysseus
dc.subject
Penelope
dc.subject
Troy
dc.subject
Ithaca
dc.subject
Film modernity
dc.subject
Contempt
dc.title
Sota el signe de l'Odissea: el viaggio in Italia del cinema modern: de Rossellini a El menyspreu
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
316
dc.contributor.authoremail
vllorcab@gmail.com
dc.contributor.director
Pérez, Xavier
dc.embargo.terms
cap
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.identifier.dl
B 30017-2015
dc.description.degree
Programa de doctorat en Comunicació


Documents

tvll.pdf

2.005Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)