La Incidència de certs factors sociolingüístics en la implantació de setze variants sintàctiques en català

Author

Labèrnia, Aina

Director

Costa Carreras, Joan

Date of defense

2015-09-18

Legal Deposit

B 26695-2015

Pages

758 p.



Department/Institute

Universitat Pompeu Fabra. Departament de Traducció i Ciències del llenguatge

Doctorate programs

Programa de doctorat en Traducció i Ciències del Llenguatge

Abstract

Aquesta tesi té com a objectiu principal avaluar el grau d’implantació de la normativa en setze variables sintàctiques en català, en una mostra de 248 alumnes de Traducció i Interpretació de la Universitat Pompeu Fabra, i mesurar fins a quin punt determinats factors sociolingüístics incideixen significativament en la implantació de les variants sintàctiques normatives corresponents. Per a aquest fi, s’ha establert l’estatus normatiu de les variants, s’ha calculat el grau d’implantació de les variants normatives i s’ha correlacionat el grau d’implantació amb determinats factors sociolingüístics. El grau d’implantació en les variables per què, prep. + infinitiu, tothom + qui/que, la hi i hauria o hagués és significativament inferior a la mitjana del grau d’implantació en totes les variables analitzades, mentre que el grau d’implantació en les variables pronom hi, ser o estar, com o com a, pronom en, prep. + que i gerundi de posterioritat és significativament superior a la mitjana del grau d’implantació en totes les variables. D’altra banda, el grup de factors que incideix significativament en el grau d’implantació es compon dels factors curs acadèmic, èxit acadèmic (o capacitat general d’aprenentatge), grau d’escolarització en català i grau d’ús global de català.


The main aim of this PhD thesis is to assess the degree of implementation of sixteen syntactic variables in Catalan – according to Catalan’s normative grammar –, in a sample of 248 Translation and Interpreting undergraduates at Pompeu Fabra University (Barcelona), and to measure the impact of several sociolinguistic factors on the degree of implementation of these syntactic forms. To this end, an analysis of normative grammar norms in Catalan regarding the sixteen variables selected was performed, the degree of implementation of these variables was calculated, and correlations between the degree of implementation and several sociolinguistic factors were carried out. The degree of implementation of the variables per què, preposition + infinitive clause, tothom qui/que, la hi, and hauria or hagués proved to be significantly lower than the mean degree of implementation of all variables, whereas the degree of implementation of the variables pronoun hi, ser o estar, com or com a, pronoun en, preposition + que, and gerund when there is an action subsequent to the one expressed by the main verb proved to be significantly higher than the mean degree of implementation of all variables. Furthermore, the set of factors that significantly affects the degree of implementation of the normative variants studied are as follows: the year of the course the students are in, success over the course of the degree (or general learning ability), language of education at school, and overall degree of use of Catalan.

Keywords

Variants sintàctiques en català; Factors sociolingüístics

Subjects

81 - Linguistics and languages

Documents

tal.pdf

4.188Mb

talannex.pdf

2.157Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)