La construcción conjunta de conocimiento práctico en la formación inicial de los maestros: un análisis de la interacción en tono a los dilemas docentes en contextos colaborativos virtuales

Author

Herrera Pavo, Miguel Ángel

Director

Ordóñez Sierra, Rosario

Rodríguez Vidales, Esther

Date of defense

2014-12-15

Legal Deposit

B 26144-2014

Pages

306 p.



Department/Institute

Universitat Oberta de Catalunya. Internet Interdisciplinary Institut (IN3)

Abstract

Com construeixen coneixement durant les pràctiques d'ensenyament els estudiants de magisteri i com la interacció entre parells pot influirl’esmentat procés. La investigació en un programa que promou l'ús d'un blog sobre la pràctica docent i una wiki per al treball col·laboratiu sobre dilemes professionals, tracta de donar respostes a aquestes preguntes. Mitjançant un estudi de cas amb un enfocament interpretatiu-fenomenològic, l'estudi tracta de comprendre el context de la pràctica docent, quina mena de processos s'afavoreixen quan es promou la interacció entre els estudiants i com aquests construeixen el seu coneixement pràctic. Els resultats permeten descriure la transició dels estudiants cap al rol de professor, aconseguir evidència de la utilitat dels blogs com a espai reflexiu, mostrar els processos de col•laboració, socials, emocionals i cognitius promoguts per la interacció, i narrar com els estudiants construeixen coneixement a través de l'anàlisi dels dilemes docents.


Cómo construyen conocimiento durante las prácticas de enseñanza los estudiantes de magisterio y cómo la interacción entre pares puede influir este proceso. La investigación en un programa que promueve el uso de un blog sobre la práctica docente y una wiki para el trabajo colaborativo sobre dilemas profesionales, trata de dar respuestas a estas preguntas. Mediante un estudio de caso con un enfoque interpretativo-fenomenológico, el estudio trata de comprender el contexto de la práctica docente, qué clase de procesos se favorecen cuando se promueve la interacción entre los estudiantes y cómo estos construyen su conocimiento práctico. Los resultados permiten describir la transición de los estudiantes hacia el rol de profesor, conseguir evidencia de la utilidad de los blogs como espacio reflexivo, mostrar los procesos de colaboración, sociales, emocionales y cognitivos promovidos por la interacción, y narrar cómo los estudiantes construyen conocimiento a través del análisis de los dilemas docentes.


How student teachers build their practical knowledge during internship in primary schools, and how peer interaction can influence this process. A research project on an intervention programme tries to get insight on these two questions by providing student teachers with a blog about daily practice and a wiki about professional dilemmas for collaborative work. By means of a case study and an interpretive-phenomenological approach, this study tries to understand the context of teaching internship, what processes are favoured when interaction among students is promoted, and how students build their practical knowledge. Results allow making a description of the changes undergone by students in their transition to the role of a teacher, getting evidence of the usefulness of blogs as a space for reflection, showing the collaborative, social, emotional and cognitive processes promoted by interaction, and describing the way in which student teachers build their practical knowledge through an analysis of teaching dilemmas.

Keywords

Formació inicial de mestres; Formacion inicial de maestros; Initial teacher training; Dilemas docentes; Dilemes docents; Teaching dilemmas; Construcción conjunta de conocimiento; Construcció conjunta de coneixement; Collaborative knowledge construction; Análisis de la interacción; Anàlisi de la interacció; Interaction analysis

Subjects

378 - Higher education. Universities. Academic study

Knowledge Area

Didàctica y Organizació Escolar

Documents

Herrera_Tesis.pdf

4.405Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/

This item appears in the following Collection(s)