Caracterització de materials en la pintura gòtica sobre taula. Química i tecnologia en l'obra de Jaume Huguet.

Author

Salvadó Cabré, Nativitat

Director

Vendrell Saz, Màrius

Seco, Miquel (Seco García)

Date of defense

2001-05-04

ISBN

8469992589

Legal Deposit

B.40998-2002



Department/Institute

Universitat de Barcelona. Departament de Química Inorgànica

Abstract

L'objectiu primordial d'aquest treball és la caracterització i l'estudi de materials i la interpretació del color en la pintura de retaules d'època gòtica.<br/>Per aquest estudi s'ha desenvolupat una metodologia en la caracterització dels materials, s'ha creat una base de dades de resultats analítics i de cromaticitat de substàncies de referència i, posteriorment s'han aplicat aquestes tècniques a una selecció d'obres del pintor Jaume Huguet (s.XV).<br/>Ha estat necessària la utilització de tècniques instrumentals diverses i metodologies de tractament de les mostres específiques. Les tècniques instrumentals utilitzades han estat: microscòpia óptica, l'espectrofotometria visible de reflectància difusa, la difracció de raigs X, l'espectroscòpia i microespectroscòpia FTIR, la microscòpia electrònica de rastreig amb un detector d'energies dispersades acoblat SEM-EDS, i l'espectroscòpia Raman. <br/>La relació de pigments caracteritzats correspon a: PbCO3/2PbCO3Pb(OH)2 (blanc de plom), 2CuCO3·Cu(OH)2 (atzurita), HgS (estructura de cinabri), 2PbOSnO2 (pigment groc de plom i estany (tipus I), pigment verd de coure associat a una diversitat de compostos, Cu2Cl(OH)3 (atacamita, paratacamita,...), acetats i carbonats de coure, pigments terra (òxids de ferro), carbó amorf (negre de carbó de diferent procedències), pigment laca vermell (es suggereix àcid carmínic), a més de les làmines de metall d'or i de plata. L'aglutinant utilitzat en major extensió és el rovell d'ou o bé la barreja de rovell i clara d'ou. Això no obstant, s'ha trobat la utilització d'altres aglutinants (cola animal, oli assecant, clara d'ou) per a determinats pigments. <br/>Les mesures dels gruixos de les làmines de metall i l'estudi del model de color demostren que la preparació vermella aplicada (bol) sota aquestes làmines, no afecte el cromatisme del metall. <br/>S'estudien els aspectes de conservació i evolució que els materials han sofert amb el temps, algunes alteracions són comunes a les diferents peces. <br/>A partir de les mesures de color es proposa un model de color que disminueix l'efecte d'engroguiment que presenten les obres estudiades com a conseqüència de l'envelliment dels materials orgànics presents.

Keywords

Tècnica pictòrica; Pintura catalana medieval; Anàlisi de pigments

Subjects

75 - Painting

Knowledge Area

Ciències Experimentals i Matemàtiques

Documents

tesi.pdf

55.03Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)