The Rhythm of Modernization Contextual Effects and Within-Cohort Value Change

Author

Tormos Marín, Raül

Director

Anduiza Perea, Eva

Date of defense

2013-05-31

ISBN

9788449036408

Legal Deposit

B-17832-2013

Pages

315 p.



Department/Institute

Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciència Política i de Dret Públic

Abstract

El objetivo principal de esta tesis es cuestionar el supuesto de estabilidad a lo largo de la vida en algunas de las disposiciones sociopsicológicas tradicionalmente consideradas más estables: valores y actitudes abstractas o simbólicas. En el ámbito de la socialización política, el modelo de aprendizaje de los “años impresionables” es ampliamente aceptado. Este modelo predice fluctuaciones en las orientaciones políticas durante la adolescencia y el inicio de la edad adulta, seguidas de un periodo de cristalización, y de estabilidad posterior (Jennings 2007). Sus principales implicaciones son la persistencia de las orientaciones políticas a lo largo de la vida y la emergencia de unidades generacionales. El enfoque de la estabilidad ha sido el dominante en algunas áreas de la ciencia política, con ejemplos prominentes como la tesis de la cultura política (Almond y Verba 1963) que postula la relativa persistencia de las comunidades nacionales, o la teoría de la modernización de Inglehart (1977) con su “hipótesis generacional” de cambio de valores. Inglehart explica el cambio agregado en los valores de la población como el resultado del reemplazo generacional, inspirándose en el modelo de los “años impresionables” (Abramson e Inglehart 1986). ¿Existe algún espacio en este esquema para el cambio individual a lo largo de la vida? ¿Son capaces los adultos de ajustar sus valores para adaptarse a los nuevos tiempos? El propósito de esta tesis es estudiar el cambio en los valores que tiene lugar durante la edad adulta. En el ámbito de los valores, en comparación con el de las actitudes u opiniones, ha predominado tradicionalmente el modelo de los “años impresionables”. A diferencia de actitudes y opiniones, se considera que los valores están profundamente arraigados en el individuo, y que por ello son más resistentes al cambio. En esta tesis se defiende que incluso los valores pueden cambiar a lo largo de la vida. Escojo como objeto de estudio la teoría de la modernidad de nivel micro o individual de Inglehart, ya que otorga un papel crucial a los efectos generacionales y predice cambios agregados constantes en el tiempo. Confronto dos perspectivas de análisis, la teoría cultural basada en los “años impresionables” y la teoría institucional que enfatiza el aprendizaje adulto. Finalmente asumo un tercer punto de vista: la teoría del aprendizaje a lo largo de la vida que considera cruciales los efectos generacionales, pero sostiene que los individuos aprenden y cambian a lo largo de la vida. En mi análisis utilizo datos de series temporales de encuestas de corte transversal (WVS y EB) para estudiar la evolución de los principales indicadores que Inglehart emplea para medir la modernización de los valores de la población en un grupo de democracias industriales avanzadas. Aplico un conjunto de técnicas estadísticas para comprender los patrones de evolución de las series temporales, aislar los efectos edad-cohorte-período, del reemplazo generacional y de la composición de las cohortes, y determinar la influencia del contexto (entendido en términos de país, tiempo, y grupo generacional). Primero analizo el postmaterialsmo, indicador más representativo de la teoría de la modernización, confirmando mis hipótesis de aprendizaje adulto y contradiciendo las conclusiones de Inglehart. Como este indicador ha sido criticado por problemas de fiabilidad, estudio otras medidas alternativas del proceso de modernización: los valores y prácticas religiosas, y los valores morales. En ambos casos, la evidencia indica que el modelo de los “años impresionables” es insuficiente para explicar las transformaciones acaecidas en las democracias industriales avanzadas durante los últimos treinta años, y que se debe tener en cuenta el aprendizaje a lo largo de la vida.


The purpose of the dissertation is to question the assumption of stability throughout the lifespan in some of the allegedly more stable sociopsychological dispositions: values and abstract or symbolic attitudes. I test people’s capacity to learn and change beyond the formative years. Especially in the field of political socialization, the “impressionable years” model of learning has been widely accepted. This model predicts fluctuations in political orientations during adolescence and young adulthood, followed by a period of crystallization, and by posterior stability (Jennings 2007). The main implications of this model are constancy in political orientations over the life course and the emergence of generations. The idea of persistence has been dominant in some areas of political science, with prominent examples like the political culture thesis (Almond and Verba 1963), that postulates the relative stability of national communities, or the theory of modernization proposed by Inglehart (1977) with its “generational hypothesis” of value change. Inglehart understands the change in values as a gradual process linked to generational replacement (Abramson and Inglehart 1986). Following the “impressionable years” model and the “aging-stability” hypothesis, change is caused mainly by the death of old generations carrying old values that are substituted progressively by young ones with new orientations. Is there any room in this scheme for individual value change over the life cycle? Are adults able to learn new values and attitudes to adapt to new contexts? The aim of this dissertation is to study the amount of value change that takes place during adult years. The field of values, in comparison with attitudes or opinions, has been traditionally one in which the hegemony of the “impressionable years” model has remained relatively unquestioned. As sociopsychological objects, attitudes and opinions are thought to be more on the surface and become more easily influenced by the context. On the contrary, values are considered to be deeply rooted in individual’s mind. I argue that even values can change over time. I choose Inglehart’s theory of individual modernity to test my hypotheses, since it gives a crucial role to generation effects and predicts constant changes throughout time. I confront two perspectives of analysis, the cultural theory based on the “impressionable years” and the institutional theory that emphasizes adult learning. Finally, I assume a third point of view: the lifetime learning theory that considers generational effects to be crucial, but understands that individuals learn and change throughout the whole life cycle. In my analysis, I use time-series data from repeated cross-sectional surveys (WVS and EB) to study the evolution of the main indicators Inglehart used to measure the modernization of values across industrial democracies. To be able to verify my hypothesis, I apply a set of statistical techniques to understand the dynamic patterns of the time-series, to identify the effects of age, period, and cohort, those produced by generational replacement and the composition of cohorts, as well as to determine the influence of the context, understood in terms of country, time, and generational group. First, I analyze postmaterialist values, the most representative indicator of Inglehart’s theory of modernization. I confirm my hypothesis of lifetime learning, contradicting Inglehart’s conclusions. Given that the indicator of postmaterialism has been criticized due to measurement problems, next I center my attention in the study of alternative measures of the modernization process: religious values and practices, and moral values. In both cases, the evidence I provide indicates that the “impressionable years” model is clearly insufficient to account for the profound transformations occurred among many advanced industrial democracies during the last thirty years, and that the capacity to learn throughout the entire life span should be reconsidered.

Keywords

Value Change; Modernization theory; age-period-cohort effects

Subjects

32 - Politics

Knowledge Area

Ciències Socials

Documents

rt1de1.pdf

2.577Mb

 

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