La cultura organizativa como herramienta de gestión interna y de adaptación al entorno : un estudio de casos múltiple en empresas murcianas.

Author

López Felipe, María Teresa

Director

Ortiz García, Pilar

Date of defense

2013-04-25

ISBN

978-84-695-8780-5

Pages

1118 p.



Department/Institute

Universidad de Murcia. Departamento de Sociología y Política Social

Abstract

Esta tesis analiza el proceso de adaptación al entorno e integración interna que la cultura lleva a cabo en las organizaciones, mediante un estudio de casos múltiple en empresas murcianas internacionalizadas, con el objetivo de generar teoría. Se ha adoptado una perspectiva sistémico-contingente, integrando las aportaciones de la antropología, la sociología y la dirección de empresa en torno a la vertiente cultural de las organizaciones. Los hallazgos muestran que la “adaptación-integración” es un proceso sistémico en el que intervienen todos los elementos culturales, estratégicos y estructurales considerados, bajo una tendencia de “flexibilidad-control”. Las creencias originan el proceso, dando lugar a empresas “alineadas”. La cultura resultante es: la “cultura de información/comunicación”, “de la calidad”, “de la innovación”, “de la participación”, “de la cualificación/formación” y “del equipo”. Ésta actúa con estructuras “hipertexto” que equilibran el binomio “burocracia-adhocracia” para cumplir la misión/visión estratégica de las organizaciones, según las exigencias del entorno internacional.


This thesis analyzes both the process of adaptation to environment and the process of internal integration that culture causes in organizations; by means of a multiple case study in internationalized murcian companies, with the aim of generating a theory. A “contingent-systemic” perspective has been adopted, integrating the contributions from anthropology, sociology and business administration about the cultural aspects of organizations. The findings show that this “adaptation-integration” is a systemic process which involves all the considered cultural, strategic and structural elements under a trend of “flexibility-control”. Beliefs originate the process that has given rise to aligned companies. The resulting culture is the “information / communication / quality / innovation / participation / qualification / training / team” culture. This culture acts with “hipertext” structures that balance the binomial “bureaucracy-adhocracy” in order to accomplish the strategic vision/mission of organizations, as required by international environment.

Keywords

cultura organizativa; adaptación; integración; alineación; flexibilidad; control; estructura; estrategia; entorno; organizational culture; adaptation; integration; alignment; flexibility; structure; strategy; environment

Subjects

316 - Sociology; 33 - Economics. Economic science; 331 - Labour. Employment. Work. Labour economics. Organization of labour. ; 332 - Regional economics. Territorial economics. Land economics. Housing economics.

Knowledge Area

Sociología

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