Projecte de portafoli electrònic amb eines de la Web 2.0 als estudis de grau d'Educació Infantil de la Universitat de les Illes Balears a la seu d'Eivissa. Estudi de cas

Author

Tur Ferrer, Gemma

Director

Urbina Ramírez, Santos

Date of defense

2013-03-21

Pages

590 p.



Department/Institute

Universitat de les Illes Balears. Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l'Educació

Abstract

Aquesta tesis informa de la implementació d’un projecte de portafoli electrònic en els estudis de Grau d’Educació Infantil de la Universitat de las Illes Balears a la seu d’Eivissa. Durant els quatre cursos de la seva formació, l’alumnat documenta el seu procés d’aprenentatge usant eines de la Web 2.0 com blocs per la construcció del seu eportafoli i, una gran varietat d’altres eines per la construcció d’artefactes. La investigació sobre aquest projecte se centra en els dos primers cursos de la seva implementació experimental. La revisió de la literatura compren el tema de la Web 2.0 i els eportafolis. Les dades obtingudes mostren l’evolució positiva de la quantitat i qualitat del treball de l’alumnat en els seus eportafolis. Les entrevistes mostren les percepcions d’alumnat i professorat sobre els eportafolis i el rol de la tecnologia en l’educació. Les dades recollides fan palès una major dificultat en el procés de reflexió que no en l’ús de la tecnologia. Finalment, les conclusions també destaquen la relació de l’eportafoli i el PLE i, les possibilitats i limitacions de la Web 2.0 per la construcció d’ eportafolis i per l’ampliacó del PLE.


Esta tesis informa de la implementación de un proyecto de portafolio electrónico en los estudios de Grado de Educación Infantil de la Universidad de las Islas Baleares en la sede de Ibiza. Durante los cuatro cursos de su formación, el alumnado documenta su proceso de aprendizaje usando herramienta de la Web 2.0 como blogs para la construcción de su eportafolio y una gran variedad de herramientas para la construcción de artefactos. La investigación sobre este proyecto se centra en los dos primeros cursos de su implementación experimental. La revisión de la literatura comprende el tema de la Web 2.0 y los eportafolios. Los datos obtenidos muestran la evolución positiva de la cantidad y calidad del trabajo del alumnado en sus eportafolios. Las entrevistas muestran las percepciones de alumnado y profesorado sobre los eportafolios y el rol de la tecnología en la educación. Los datos recogidos también muestran mayor dificultad en el proceso de reflexión que en el uso de la tecnología. Finalmente, las conclusiones también destacan la relación entre el eportafolio y el PLE así como las posibilidades y limitaciones de la Web 2.0 para la construcción de eportafolios.


This thesis presents the implementation, analysis and evaluation of an electronic portfolio project in Teacher Education at the local branch of the Balearic Islands University in Ibiza. During their four-year programme, students are asked to document learning using Web 2.0 tools such as blogs for the construction of their eportfolio site and a wide range of tools for the construction of artefacts. The research on this project is focused on the first two school years of the experimental implementation. The literature review covers both Web 2.0 and portfolio topics. Data collected evidence the positive evolution of quantity and quality of students’ performance on their eportfolio. Interviews with students and lecturers show their perceptions on eportfolios and the role of technology in education. Furthermore, data collected indicate more difficulties in the reflection process than in the use of technology. Finally, conclusions also highlight the close relationship between eportfolio and PLE and, the affordances and barriers of Web 2.0 for the construction of eportfolios.

Keywords

portafoli electrònic, eportafoli, Web 2.0, formació docent inicial; portafolio electrónico, eportafolio, Web 2.0, formación docente inicial; electronic portfolio, eportfolio, Web 2.0, teacher education

Subjects

37 - Education; 378 - Higher education. Universities. Academic study

Knowledge Area

Tecnologia Educativa

Documents

tgtf1de1.pdf

10.63Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)